یکی از اولین موتورهای دوار و الکتروپمپ ، اگر نگوییم اولین ، توسط مایکل فارادی در سال 1821م ساخته شده بود و شامل یک سیم آویخته شده آزاد که در یک ظرف جیوه غوطهور بود، میشد.
یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود.
وقتی که جریانی از سیم عبور میکرد، سیم حول آهنربا به گردش در میآمد و نشان میداد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایرهای اطراف سیم میشود. این موتور اغلب در کلاسهای فیزیک مدارس نشان داده میشود، اما گاهاً بجای ماده سمی جیوه ، از آب نمک استفاده میشود.
موتور کلاسیک DC دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند.
سرعت موتور DC به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی ، بستگی دارد.
سرعت موتور DC وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان و در الکتروپمپ است.
معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها (نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل میشود.
بدلیل اینکه این نوع از موتور میتواند در سرعتهای پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای ترکشن (کششی) نظیر لکوموتیوها استفاده میکنند.
اما به هرحال در طراحی کلاسیک محدودیتهای متعددی وجود دارد که بسیاری از این محدودیتها ناشی از نیاز به جاروبکهایی برای اتصال به کموتاتور است.
سایش جاروبکها و کموتاتور ، ایجاد اصطکاک میکند و هر چه که سرعت موتور بالاتر باشد، جاروبکها میبایست محکمتر فشار داده شوند تا اتصال خوبی را برقرار کنند.
نه تنها این اصطکاک منجر به سر و صدای موتور میشود بلکه این امر یک محدودیت بالاتری را روی سرعت ایجاد میکند و به این معنی است که جاروبکها نهایتاً از بین رفته نیاز به تعویض پیدا میکنند.
اتصال ناقص الکتریکی نیز تولید نویز الکتریکی در مدار متصل میکند.
این مشکلات با جابجا کردن درون موتور با بیرون آن از بین میروند، با قرار دادن آهنرباهای دائم در داخل و سیم پیچها در بیرون به یک طراحی بدون جاروبک میرسیم.
[الکتروموتور] یک موتور الکتریکی ، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل میکند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام میشود.
این دو وسیله بجز در عملکرد ، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی و الکتروپمپ توسط الکترومغناطیس کار میکنند،
اما موتورهایی که بر اساس پدیدههای دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار میکنند، هم وجود دارند.
ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار میگیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال میشود.
در یک موتور استوانهای ، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصلهای معین از محور روتور به روتور اعمال میشود، میگردد. اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارند.
در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) روتور و بخش ثابت استاتور خوانده میشود. موتور شامل آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است.
گر چه این قاب اغلب آرمیچر خوانده میشود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده میشود.
در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال میشود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد میشود.
با توجه به طراحی ماشین و الکتروپمپ ، هر کدام از بخشهای روتور یا استاتور میتوانند به عنوان آرمیچر باشند. برای ساختن موتورهایی بسیار ساده کیتهایی را در مدارس استفاده میکنند.
درباره پمپ سانتریفیوژ طبقاتی :
الکتروپمپ های سانتریفیوژ طبقاتی (عمودی) بدلیل داشتن سطح مقطع بسیار کم جهت کاربری هایی که دارای محدودیت فضایی می باشند مناسب است.
پمپ های سانتریفیوژ طبقاتی جهت استفاده در بوستر پمپ های آبرسانی و آتش نشانی بصورت عمودی کاربرد داشته و قابلیت نصب بصورت سری یا موازی را دارند.
پمپ های سانتریفیوز عمودی بدلیل فصله بسیار کم پروانه نسبت به بدنه پمپ تنها قابلیت جابجایی آب صاف را دارند.
کلیه پمپ های سانتریفیوژ طبقاتی و الکتروپمپ در وب سایت تخصصی تاسیسات، تنها با گارانتی و خدمات پس از فروش نمایندگان رسمی (طبق دستورالعمل شرکت اصلی) عرضه می شوند.
ویژگی ها :
جهت نصب بصورت موازی
جهت استفاده در کاربری های با فضای محدود
جهت استفاده در بوستر پمپ های آبرسانی و آتش نشانی
انتقال آب به سیستم های تاسیسات ساختمان های متفاوت مانند برج ها، بیمارستان ها، مدارس، سالن های تفریحی ورزشی مجتمع های مسکونی و آپارتمانی، در زیر نمونهای از این نوع را مشاهده می کنیم.
بوستر پمپ ها و الکتروپمپ دارای مصارف کشاورزی و سیستم های آبیاری می باشند ، در شکل زیر نمونهای از این نوع را مشاهده می کنیم
بوستر پمپ کشاورزی
بوستر پمپ دارای مصارف اطفاء حریق بوده و برای سیستم اطفاء حریق نیز به کار برده می شود
بوستر پمپ آتش نشانی
تامین آب صنعتی مورد استفاده در کارخانه ها و صنایع وابسته، در شکل زیر نمونهای از این نوع را مشاهده می کنیم.
مزایای استفاده از بوستر پمپ
بوستر پمپ ها و الکتروپمپ محدوده وسیعی را از جهت تنوع مصرف پوشش می دهد.
وقتی نوسان های مصرف کننده بسیار زیاد باشد به جای استفاده از یک بوستر پمپ بزرگ از چند پمپ کوچک که به صورت بوستر پمپ هستند استفاده می شوند تا بتوان بسته به نیاز تعدادی از آنها را به کار وا داشت و از کار کردن بیهوده بقیه جلوگیری نمود در حقیقت استهلاک و مصرف انرژی به حداقل میرسد.
به دلیل اینکه بوستر پمپ از اجزای مختلف متصل به هم تشکیل شده است میتوان با جدا کردن این اجزا بوستر پمپ را به سهولت حمل و در مکان مناسب نصب کرد.
کارکرد دائمی بوستر پمپ را می توان با گذاشتن یک بوستر پمپ رزرو تضمین کرد و هنگام خرابی یک بوستر پمپ رزرو وارد مدار می شود تا وقفه ای در کارکرد سیستم ایجاد نگردد.
بوستر پمپ قابلیت سرویس حین کار را دارد.
اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ
اجزای اصلی مشترک بوستر پمپ دور ثابت و دور متغیر عبارتند از:
مجموعه الکتروپمپ ها
شاسی اصلی
بخش مکش
بخش دهش
سایر اجزای اصلی بوستر پمپ
بوستر پمپ های دور ثابت را تابلوی کنترل و فرمان دور ثابت منبع دیافراگمی و پرشر سوئیچ های حداقل و حداکثر فشار تشکیل می دهند
بوستر پمپ های دور متغیر عبارتند از :تابلوی کنترل و فرمان دور متغیر و پرشر ترانسمیتر
معرفی بوستر پمپ
یکی از عمده مشکلاتی که در سیستم آبرسانی شهری و یا روستایی همواره محسوس بوده ، تنظیم فشار آب داخل لوله ها می باشد. با توجه به این که میزان مصرف آب متغیر بوده و دائما در حال نوسان و تغییر است و هرگز نمی توان الگوی خاصی برای مصرف آن در نظر گرفت، از این رو با افزایش یا کاهش مصرف آب میزان فشار آب داخل لوله ها دائما در حال نوسان و تغییر است که این تغییرات مشکلات اساسی را در سیستم های آبرسانی و الکتروپمپ سبب می شود به طوری که احتمالاً افزایش ناگهانی فشار آب سبب آسیب دیدن تاسیسات یک ساختمان مسکونی ویا یک برج شود ودر نقطه ی مقابل کاهش فشار نیز باعث قطع آب، در بعضی از نقاط شهر یا ساختمان ها شود. برای جلوگیری از بروز چنین حالاتی و تامین فشارآب به صورت کنترل شده در یک سیستم پمپاژ، از بوستر پمپ استفاده می کنیم.
همچنین بوستر پمپ دستگاهی است که دو یا چند پمپ به صورت موازی به یکدیگر متصل شدند به نحوی که توانایی ایجاد دبی و هد مورد نیاز با کمترین انرژی و بالاترین راندمان را دارا باشند.
وظیفه بوستر پمپ ثابت نگه داشتن فشار لازم برای تامین شبکه مصرف با توجه به الگوی متغیّر مصرف می باشد. از این رو هنگامی که در شبکه مصرفی وجود ندارد فشار تغییر نمی کند و پمپ های بوستر پمپ خاموش می باشند اما به محض اینکه مصرف فشار در شبکه افت می کند برای جبران این افت اولین پمپ شروع به کار می کند اگر این پمپ قادر به تامین فشار نباشد پمپ های دیگر به همین ترتیب وارد مدار می شود تا فشار را در محدوده معینی ثابت نگه دارند
هنگامی که مصرف کم یا متوقف می شود پمپ نیز دبه ترتیب از مدار خارج می شوند کلا پمپ های بوستر پمپ با توجه به الگوی مصرف به مدار وارد یا خارج می شوند
در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی در همه زمینه ها از جمله در مصرف برق اقدامات موثری انجام گردیده است.
بوستر پمپ
همچنین بوستر پمپ دستگاهی است که دو یا چند پمپ به صورت موازی به یکدیگر متصل شدند به نحوی که توانایی ایجاد دبی و هد مورد نیاز با کمترین انرژی و بالاترین راندمان را دارا باشند.
وظیفه بوستر پمپ ثابت نگه داشتن فشار لازم برای تامین شبکه مصرف با توجه به الگوی متغیّر مصرف می باشد. از این رو هنگامی که در شبکه مصرفی وجود ندارد فشار تغییر نمی کند و پمپ های بوستر پمپ خاموش می باشند اما به محض اینکه مصرف فشار در شبکه افت می کند برای جبران این افت اولین پمپ شروع به کار می کند اگر این پمپ قادر به تامین فشار نباشد پمپ های دیگر به همین ترتیب وارد مدار می شود تا فشار را در محدوده معینی ثابت نگه دارند هنگامی که مصرف کم یا متوقف می شود پمپ نیز دبه ترتیب از مدار خارج می شوند کلا پمپ های بوستر پمپ با توجه به الگوی مصرف به مدار وارد یا خارج می شوند در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی در همه زمینه ها از جمله در مصرف برق اقدامات موثری انجام گردیده است.