ساختمان دیزل ژنراتور

همان طور که در بالا گفته شد ،ساختمان دیزل ژنراتور دارای دو قسمت اصلی است یکی ژنراتور الکتریکی و دیگری موتور دیزلی، اما به صرف وجود این دو یک دیزل ژنراتور نمی تواند به خوبی و مطمئن کار کند. از همین رو یک دیزل ژنراتور دارای اجزایی است که به تفسیر آن ها را شرح می دهیم.

 

1) موتور: این قسمت از حیاطی ترین بخش های دیزل ژنراتور است و تمام توان مکانیکی که ژنراتور برای حرکت خود می خواهد را موتور آن تامین می کند.

 

موتور در دیزل ژنراتور باید بسیار دقیق انتخاب شود، زیرا توان مکانیکی که یک موتور تحویل می دهد می تواند توان الکتریکی خروجی ژنراتور ما را مشخص کند و به این وسیله قدرت الکتریکی ما برای استفاده از دیزل ژنراتور بدست می آید.

 در انتخاب موتور دیزل ژنراتور موارد دیگری مانند میزان صدای تولیدی ژنراتور و میزان حجم محفظه سوخت نیز مهم هستند که باید به آن ها توجه نمود.

 

موتور های دیزلی برای راه اندازی و تولید توان نیاز به توان الکتریکی دارند. از این رو در اکثر موارد از یک منبع تغذیه که ولتاژ مستقیمی (DC) در حدود 12-24 ولت را تولید می کند برای راه اندازی موتور استفاده می شود.

این منبع تغذیه می تواند خود موتور الکتریکی یا تعدادی باتری باشد که این میزان ولتاژ را تامین می کند.

 

2) ژنراتور: ژنراتور قلب تپنده تولید توان الکتریکی دیزل ژنراتور است که انرژی اولیه خود را از موتور گرفته و تولید توان برق می کند. نوع ژنراتور بر حسب نیاز ما تعیین می شود. برای مثال برای تولید توان بالا نیاز به ژنراتور القایی داریم.

 

ساختمان ژنراتور اعم از نوع سیم پیچی رتور و استاتور و جریان تحریک آن، تعیین کننده نحوه عملکرد دیزل ژنراتور است.

 

3) مخزن سوخت ژنراتور: در این قسمت سوخت دیزل ژنراتور وارد می شود و حجم این مخزن بر حسب نوع دیزل ژنراتور متغیر است. برای مثال حجم مخزن یک نمونه دیزل ژنراتور با توان حدود 50 کیلو ولت آمپر حدود 900 لیتر است که به میزان 8 ساعت می تواند کار کند.

 

4) رگولاتور ولتاژ: رگولاتور ولتاژ وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی ژنراتور را دارد که این کار با عملکرد اجزایی مانند رگولاتور، سیم پیچی تحریک، رتورو یکسو کننده انجام می پذیر

 

5) سیستم خنک کننده: در دیزل ژنراتور ها خنک کردن اجزای ولتاژ بسیار مهم است زیرا داغ شدن زیاد و طولانی مدت آن باعث خراب شدن قطعات می شود که این به عملکرد کار ضربه می زند.

 

در برخی از دیزل ژنراتور ها از مایع و در برخی دیگر از گاز هیدروژن برای خنک سازی استفاده می شود.

 

6) سیستم روغن ژنراتور: در دیزل ژنراتور ها اجزای مکانیکی بسیاری وجود دارد که دائما در حال کار و حرکت می باشند لذا برای کارایی بهتر نیاز است که اجزا روغن کاری شوند. معمولا هر 10ساعت کار با دیزل ژنراتو باید سطح روغن آن را کنترل کرد و در هر 500 ساعت روغن باید تعویض شود.

 

7) شارژر باتری: این قسمت علاوه بر شارژ کردن باتری، میزان شارژ باتری را نشان می دهد، توان این شارژر با توان خروجی ژنراتور متناسب است.

 

8) سیستم کنترل: این قسمت وظیفه کنترل الکتریکی کل سیستم را دارد. قسمتهایی که لازم است کنرل شوند به شرح زیر است

 

کنترل ژنراتور: شامل کنترل تمامی پارامتر های دخیل در ژنراتور است که شامل ولتاژ، جریانو فرکانس است.

 

کنترل موتور: در قسمت کنترل موتور باید پارامترهای سرعت، میزان روشن بودن، فشار روغن، میزان حرارت سیال خنک کننده و ... اندازه گیری شود.

پنل خاموش و روشن: سیستم روشن و خاموش کردن اتوماتیک که در بعضی از دیزل ژنراتور ها وجود دارد.

 

9) سکوی اتصال: هر نوع از دیزل ژنراتور یک قسمت با نام سکوی اتصال دارد که تمامی تجهیزات بر روی آن نصب می شود.

 

10) سیستم دود خروجی ژنراتور: در دیزل ژنراتور ها به علت تولید دود سمی خروجی نیاز است که سیستمی برای کنترل این دود و جداسازی این قسمت از سایر قسمت ها انجام شود. برای همین منظور در قسمت خروجی موتور این سیستم قراردارد

 

روغن DOP

روغن DOP  یا روغن دی او پی یکی از مهم ترین انواع نرم کننده ها از پودر پی وی سی می باشد.

 طریقه تولید کردن این ماده در یک راکتور مجهز به همزن در مجاورت کاتالیزور با دو ماده اولیه دی اتیل هگزانول و انیدرید فتالیک تولید می گردد و مراحل تولید روغن DOP یا روغن دی او پی  عبارتند از :

استریفاکسیون بازیابی الکل اضافی و صاف کردن محصول. کاربرد در صنایع چرم مصنوعی , گالینگور کفش رنگسازی, شیلنگ سازی اسباب بازی, کابل سازی , گرانول سازی , فیلتر هوا , توپ سازی , نوار دور شیشه و غیره

 

روغن کمپرسور برودتی

 

روغن کمپرسور خنک کننده  یا روغن کمپرسور سرمایشی

 

روغن خنک کننده یا روغن برودتی باید جداره داخلی کمپرسور را روانکاری نماید و همینطور گرمای کمپرسور را از بین ببرد.

 دستگاه کمپرسور را تمییز نماید و به مانند یک مایع درزگیر عمل کند و مصرف انرژی را نیز متعاقبآ کاهش دهد .

 

قسمتی از گرمای متراکم در جاهای دیگری از سیستم پراکنده می گردند. روغن صنعتی کمپرسور همچنین به تمییز شدن کمپرسور خنک کننده کمک مینماید .

 

زمانیکه شما فیلتراسیون فعال دارید روغن باعث جابجایی ذرات آلوده موجود در سیستم به فیلتر و سپس خروج از سیستم می گردد .

 

سیستم های خنک کننده همچنین حاوی تعداد متنوعی از سطوحی میباشند که غیر قابل دسترس هستند و نیازمند درزگیری اند .

مانند دیواره پیستون و فیلتر .روغن کمپرسور سطوح مورد نظر را درزگیری می نماید و مانع عبور گازهای خنک کننده می شود .

 

عوامل دیگری که توسط روغن صنعتی خنک کننده انجام می پذیرد عبارتند از کنترل کف و کاهش صداهای بوجود آمده از حرکت قطعات کمپرسور .

 

انتظار می رود که حضور روغن کمپرسور در سیستم باعث ارتقاء کیفیت انتقال حرارت سیستم گردد که باعث ارتقاء کلی سیستم میشود .

 

کوروگیت در کوره های فایر تیوب

 

ویژگی های کوروگیت در کوره های فایر تیوب

 

با توجه به اینکه کوره های دیگ بخار محل احتراق سوخت وهوای خروجی از مشعل می باشد ، بنابر این دمای کوره تا حدود زیادی افزایش پیدا خواهد کرد که این افزایش دما موجب انبساط حرارتی کوره عمدتا" در جهت طول کوره خواهد شد (بعلت طول نسبتا" زیاد نسبت به سایر ابعاد )

 لذا در صورت عدم مهار این انبساط طولی تنش های ناخواسته در دیگر قطعات بویلر نظیر تیوب پلیت ها وشل بویلر خواهد شد که کوروگیت کردن کوره راه حلی است مناسب جهت مهار این نوع انبساط .

 

از دیگرمزایای کوروگیت باتوجه به فواصل نزدیک به هم و پروفیل خاص آن ، ضخامت فولاد بکار رفته در کوره می باشد که بطور چشمگیری کاهش خواهد یافت .

و با توجه به افزایش سطح کوره وکاهش دمای آن عمر بویلر و دیگ بخار نیز طولانی تر خواهد شد . لذا از این طریق صرفه جویی زیادی در مصرف مواد در عین افزایش کیفیت بعمل خواهد آمد .

 

 لذا ماشین سازی علاوه بر استفاده از کوره های کوروگیت شده در محصولات خود ، به عنوان محصولی جانبی به سایر سازندگان دیگ عرضه می دارد .

حتی در سایر مواردی نیز که نیاز به این تکنولوژی دارند مثل اکسپنشن جوینت مبدل های حرارتی نیزاز این روش استفاده می نماید.

ماشین سازی با استفاده از تجهیزات پیشرفته توانایی فرم دهی کوره های دیگ بخار تحت استانداردهای BSEN 12953    و BS  2790 در محدودۀ زیر را دارا می باشد.

 

طول قطعه :  1000 mm ~ 6000mm

قطر داخلی : 650 mm ~ 1700 mm

دامنه موج کوروگیت : 38 mm ~ 67 mm

ضخامت ورق : 8 mm ~ 22 mm

طول موج کوروگیت :   نامحدود

 

تاور کران ها (جرثقیلهای برجی)

 

این گونه جرثقیل ها با توسعه تکنولوژی و رویکرد شهرها به سای ساخت سازه های بلند مرتبه رونق یافته و امروزه در سراسر نقاط جهان به خصوص در ساختمان آسمان خراشها به کار می رود.

به خاطر شهاع عمل وسیع و ارتفاع بسیار زیاد این نوع جرثقیلها بر روی بنای در حال ساختمان تکیه می کنند و با پیشرفت ارتفاع ساختمان بالا می روند.

 

اعضای تشکیل دهنده Tower crane:

 

بازوی حمال: وظیفه لیفت کردن و حمل اجسام را برعهده دارد.

 

بازوی متعادل کننده: وظیفه تعادل جرثقیل در حالت مختلف را بر عهده دارد.

 

کابلهای مهار و تقویت: وظیفه اتصال بین بازوی تعادل و بازوی حمال را بر عهده دارد.

 البته در تعدادی از این جرثقیلها و جک پالت  بازوی متعادل کننده وجود ندارد اما وزنه تعادل در قسمت پایین جرثقیل با استفاده از کابلهای محکم به بازوی حمال وصل است.

 

 ارابه حرکت افقی در زیر بازوی حمال(Trollry)

 

 جعبه تعادل(counter wight) : که وظیفه تعادل با بازوی حمال را بر عهده دارد.

 قابل ذکر است که این جعبه معمولا از جنس بتن می باشد و وزنی بین 1603 تا 20 تن را دارد و قابلیت حرکت ریلی بر رروی بازوی تعادل را دارد.

 

 چرخ دنده های حرکت دورانی افقی بازو

چرخ دنده های حرکت قائم بازو

اتاق کنترل(control center)

کابل دارم (drum) که مخصوص کنترل از سنتر ببه محل چنگ است.

 

- پایه های تامین ارتفاع (معمولا 4 پایه یا 6 پایه)

- آسانسور تامین ارتفاع

 

- سکوی تقویت پایه ها: که بر طبق آئین نامه Din که یکی از معتبر ترین آئین نامه در زمینه کار با جرثقیل هاست سکو می بایست از بتن مسلح باشد و ابعاد آن 103×10× 10 می باشد.

 

- تعداد زیادی شبکه (section) که معمولا د راندازه های 6 متری است اعضای جرثقیل و جک پالت  را تشکیل می دهد. ماکزیمم ارتفاع یک تاور کران در هنگام انجام کار طبق آیین نامه 265 فوت یا 80 متر می باشد.

 

البته می توان با استفاده از وصل کردن جرثقیل به ساختمان در حال ساخت قابلیت مرتفع شدن را تا حد زیادی افزایش داد.

 

 ظرفیت در این مدل جرثقیل ها در حالت های مختلف است ماکزیمم ظرفیت آنها 1q.8 t/m است که البته هر چه بار نزدیکتر به center باشد ظرفیت بیشتر می شود.

به عنوان مثال اگر فاصله محموله از center 30 متر یا ft100 باشد جرثقیل می تواند حداکثر 10.1 را بلند کند.

 

تاثیر لبه های و موانع Effects of Flanges and Baffles

 

فلنج ها یا لبه ای سطوحی موازی هود بوده و مانع عبور هوای ناخواسته از پشت هود به داخل آن میشوند.

 

موانع یا پرده ها عبارتند از سطوحی که در جلو و یا کناره هود نصب شده و باعث میشوند تا هوای ناخواسته از جلو یا کناره هود آشپزخانه صنعتی به داخل آن جریان نیابد.

با نصب لبه ها و یا موانع هوای لازم برای تامین یک سرعت ربایش یکسان کاهش می یابد. لبه هود ممکن است حجم هوای لازم را حدود 25% کاهش و در نتیجه سرعت ربایش 25% افزایش دهد.

d≥√A عرض لبه

تاثیر موانع یا پرده ها نیز مانند تاثیر لبه هود shahrokhi  است اما مقدار تاثیر مانع یا پرده به اندازه و محل آن بستگی دارد.