راه های مختلف کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور چیست ؟

مهم‎‎ترین آپشن هایی که در صرفه‎‎جویی انرژی الکتروموتور باید در نظر گرفت، انتخاب و نوع استفاده درست از آن می باشد. علاوه بر آن روش های زیر نیز راه های مختلف کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور  و موتور برق هستند .

 

استفاده از الکتروموتور پربازده:

 

استفاده از الکتروموتور پربازده یکی از راه های مختلف کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور است. تولیدکنندگان معمولاً الکتروموتور با طراحی استاندارد و قیمت تمام‎‎شده کم‎‎تر را عرضه می کنند، آنها ضریب قدرت پایین‎‎تری دارند و قابل تعمیر نبوده و نمی‎‎توان به‎‎‎راحتی سیم‎‎پیچ آنها را مجدداً پیچید و به ‎‎‎خاطر رقابت شدید این نوع الکتروموتورها، بازده کمی دارند. در الکتروموتور پربازده، با استفاده از ورقه‎‎های استیل نازکتر در استاتور و روتور، استفاده از استیل با خواص الکترومغناطیسی بهتر، استفاده از فن‎‎های کوچکتر با بازده بیشتر و بهبود طراحی شکاف روتور، بازده افزایش می یابد. از مزایای دیگر الکتروموتور های پربازده اثر کم بر عملکرد موتور به ‎‎‎هنگام نوسانات ولتاژ و بار جزئی می باشد.

 

درایوهای تنظیم سرعت الکترموتور:

 

وقتی تجهیزات بتوانند در سرعت کاهش ‎‎یافته کار کنند چند گزینه قابل انتخاب است. مثلا وقتی پمپ‎‎ های گریز از مرکز، فن‎‎ها و دمنده‎‎ها در سرعت ثابت کار می کنند و خروجی با استفاده از شیرها و مسدود‎‎کننده‎‎ها کنترل میشود موتور الکتریکی صرفنظر از مقدار خروجی در نزدیکی بار کامل کار می‎‎کند که باعث میشود انرژی زیادی توسط این مسدودکننده‎‎ها و شیرها تلف شود. اگر این تجهیزات بتوانند همواره در سرعت مورد نیاز کار کنند مقدار زیادی انرژی صرفه‎‎جویی می شود. درایوهای تنظیم سرعت باعث میشوند تجهیزات باتوجه به نیاز سیستم در حالت بهینه عمل کنند.

 

هرزگردی الکتروموتور:

 

هرزگردی الکتروموتور یکی دیگر از راه های مختلف کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور  و موتور برق می باشد. با توجه به این بیشترین صرفه‎‎جویی مستقیم برق را می‎‎توان با خاموش کردن الکتروموتورهای بی‎‎بار و درنتیجه حذف تلفات بی‎‎باری به‎‎‎دست آورد. روش ساده آن درعمل نظارت دائم یا کنترل اتوماتیک است،

 اغلب به مصرف برق در بی‎‎باری اهمیت چندانی داده نمی‎‎شود درحالی ‎‎که غالباً جریان در بی‎‎باری حدود جریان در بار کامل است .با اتصال یک سوئیچ به پدال چرخ‎‎ها می‎‎توان آنها را به‎‎‎طور اتوماتیک خاموش کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.