الف- جنرال

 

طراحی لوله خروجی از ژنراتور موضوعی جدی است و باید به دقت محاسبه شود. در این مورد باید در صورت نیاز از افراد متخصص مشاوره گرفته شود.

 

شماری از محدودیت ها مانند افت فشار، اینسولیشن، سوسپانسیون، سطح صدا و آلودگی هوا مورد توجه قرار گیرد. لطفا توجه کنید که با هر خمیدگی بیشتر افت فشار بیشتر رخ می دهد که بنابراین لوله قطر بزرگتری باید استفاده شود.

 

توجه: دیزل ژنراتور  ی که به صداخفه کن هایی مجهز شده اند باید به خروجی درز انبساط شونده مناسبی تکمیل شوند. این درز انبساط شونده یا خروجی منعطف باید بر روی خروجی اگزور کنوپی سوار باشد.

 

ب- اجزای اصلی

 

۱-لوله خروجی

 

۲-زانو (Elbows)

 

3- درز انبساط شونده (Expansion joint)

 

4-زهکش تراکم

 

۵-آب بندی دیوار و کف

 

۶-خروجی

 

۷- وسیله معلق یا سوسپانسیون

 

۸-چارچوب حمایتی

 

۹- پایه (stand) لوله

 

۱۰-سیستم معلق صداخفه کن

 

۱۱- اینسولیشن (عایق) گرما

 

۱۲-صداخفه کن

 

پ- لوله کشی

 

مورد ۱- لوله

 

توصیه می شود که از لوله جوش داده نشده استفاده شود: به دلایل وزنی، به هر حال لوله صفحه ای رولی ممکن است راحت باشد. در هر موردی، درزهای جوش باید در درون مجرا اجتناب شود.

 

مورد ۲- زانوها

 

زانوها باید حداقل شعاع خمش ۶-۸ *D را داشته باشند که عنصری ممکن است. اگر زانو از صفحه جوش داده شده ساخته شده است مطمئن شوید که دارای ۲ تا ۴ بخش برای زانوی ۹۰ درجه است.

 

مورد ۳: خروجی منعطف و گسترده

 

خروجی منعطف: امکان انحراف یک وری را میدهد اما دارای مقدار کمی حرکت طولی است.

 

خروجی انبساطی – عمده حرکت طولی را به علت انبساط جذب می کند.

 

یادآوری: جدول بعدی انبساط را به mm در متر os خروجی را ارائه می دهد هنگامی که گرم می شود.

 

برای فولاد ضد زنگ در ۱٫۵ ضرب می شود.

 

این جز نباید از وزن لوله خروجی پشتیبانی کند. مطمئن شوید که تنظیمی عالی است که از شکست آن جلوگیری می کند.

 

مورد ۴: تراکم ساز و زهکش آب باران

 

باید متناسب با پایین ترین نقطه نصب باشد و در هر تغییر مسیر عمودی / افقی تغییر می کند به منظور اینکه از صداخفه کن خروجی و موتور پشتیبانی کند.

 

مورد ۵ : آب بندی دیواره و خروجی سقف

 

در هر سوراخ دیواره و بر روی خروجی سقف نصب شده باشد.

 

مورد ۶: خروجی اگزوز

 

خروجی اگزوز برای تخلیه به اتمسفر و برای پشتیبانی از درون لوله ها از آب و هوای بد پشتیبانی می کند.

 

ت- لوله ها و صدا خفه کن ها سوار و معلق

 

عمر مفید نصب بستگی به طراحی صحیح و پشتیبانی مناسب لوله دارد.

 

مورد ۷: سیستم پشتیبان لوله

 

از گیره آهنی صاف ساخته شده است که برای ایمنی به سقف متصل است و سیستم سوسپانسیون طراحی می شود تا امکان انبساط آزاد لوله ها را امکان پذیر می کند.

 

مورد ۸: چارچوب هدایت

 

برای بخش های عمودی چارچوب هدایت طراحی می شود که امکان می دهد لوله منبسط می شود در حالی که به طور جانبی حفظ می شود.

 

مورد ۹: پایه لوله

 

پایه لوله در دیزل ژنراتور  طراحی می شود تا از وزن لوله عمودی پشتیبانی کند.

 

مورد ۱۰: توقف صداخفه کن

 

سوسپانسیون صداخفه کن طراحی می شود تا از وزن صداخفه کن پشتیبانی کند. ممکن است عمودی یا افقی باشد.

 

ج- اینسولیشن (عایق) گرما (مورد ۱۱)

 

بسته به نوع نصب ممکن است نیاز باشد تا لوله ها عایق شوند. گرما توسط لوله (های) خروجی از اتاق حذف می شوند که ممکن است بر سیستم خنک کننده اثر بگذارند که ممکن است همچنین برای ایمنی کارمندان بخش حفظ و نگهداری خطرناک باشد.

 

عایق که کامل شد دمای سطحی نباید فراتر از ۷۰ درجه سانتی گراد بشود و موادی که برای عایق استفاده می شود پشم سنگ است (به جز آزبست).ممکن است با آلومینیوم پوشیده شده باشد به منظور اینکه ظاهر را بهبود دهند و از مواد عایق پشتیبانی کنند.

 

۵۰ میلیمتر ضخامت لایه پشم شیشه باید به عنوان حداقل نیاز مورد توجه قرار گیرد.

 

د- صدا خفه کن (مورد ۱۲)

 

 

با جذب موج صوتی صدا را کاهش می دهد یا به آن واکنش می دهد.

 

لوله خروجی باید به طور مناسبی معلق شوند و براکت (bracket) نباید بر روی دیزل ژنراتور سوار شوند (به جز برای مونتاژ اصلی). کوپلینگ انبساط خروجی باید بر روی خروجی موتور متناسب شوند. قطر لوله هرگز نباید کوچکتر از خروجی اگزوز دیزل ژنراتور شود.

 

اگر لوله خروجی باید به دلایل نصب منبسط شود انبساط زیزی باید بین دیزل ژنراتور و لوله نصب شود.

 

لوله کشی باید نصب شود تا وزن آن فشاری را بر زیر منعطف وارد کند تا آخر باید کاملا در خط باشد (هر ریختنی باعث خواهد شد تا زیر آن شکاف بردارد.)

 

صدا خفه کن سوار شده

 

صدا خفه کن سوار به طور مستقیم بر روی دیزل ژنراتور  یا کنوپی آن نصب است. بست ها بر روی دیزل ژنراتور تناسب شده اند و انبساط زیری بین صدا خفه کن و موتور است.

 

صدا خفه کن جذبی

 

گازهایی از طریق صدا خفه کن عبور می کنند که از ماده جاذب صوت با کارایی بالا ساخته شده است و با صفحه سوراخ سوراخی پشتیبانی می شود.

 

صدا خفه کن واکنشی جاذب

 

پیش از اینکه گازها از بخش جاذب ضد صوت بروند آنها به اتاقک انبساط پر شده با خفه کن های واکنشی پر می شوند.

کاهش بار الکتروموتور

 

همان طور که می دانید کاهش بار  موتور و موتور برق یکی از بهترین روش‎‎های کاهش هزینه‎‎های الکتریکی است.

 تعمیر و نگهداری مناسب تجهیزات نیز می‎‎تواند با ازبین بردن تلفات ناشی از اصطکاک در تجهیزات غیر هم‎‎محور، یاتاقان‎‎های سخت‎‎شده و نقاله‎‎ها، بار موتور را کاهش دهد.

 

روغن‎‎کاری مناسب قسمت‎‎های متحرک مانند یاتاقان‎‎ها و زنجیرها تلفات ناشی از اصطکاک را به حداقل می‎‎رساند.

جایگزینی یاتاقان‎‎های غلطکی و بلبرینگ‎‎ها با یاتاقان‎‎های تخت به‎‎‎خصوص در شافت‎‎های انتقال نیز روش مؤثری است.      

 

الکتروموتور که مجدداً سیم پیچی شود:

 

بازده الکتروموتوری که برای بار دوم پیچیده می‎‎شود کاهش می‎‎یابد که البته مقدار این کاهش بستگی به کارگاهی دارد که موتور در آن پیچیده می شود، چون کارگاه‎‎های سیم‎‎پیچی لزوماً از بهترین روشی که عملکرد اولیه موتور را حفظ کند استفاده نمی‎‎کنند.

 

در برخی موارد به ‎‎‎دلیل بازده کم به‎‎‎ خصوص در موتورهای کوچک پیچیدن دوباره موتور توجیه ‎‎پذیر نیست.

درحالت ایده‎‎آل باید بازده موتور قبل و بعد از پیچیدن آن با هم مقایسه شود،

 

یک روش تقریباً ساده برای ارزیابی کیفیت موتور پیچیده‎‎شده مقایسه جریان بی‎‎باری موتور است، این مقدار در موتورهایی که به‎‎‎خوبی پیچیده نشده باشند

 افزایش می‎‎یابد، وقتی الکتروموتور و موتور برق را برای پیچیدن مجدد باز می کنند، عایق بین ورقه‎‎ها خراب شده و باعث افزایش تلفات جریان گردابی می‎‎گردد

 

راه های مختلف کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور چیست ؟

مهم‎‎ترین آپشن هایی که در صرفه‎‎جویی انرژی الکتروموتور باید در نظر گرفت، انتخاب و نوع استفاده درست از آن می باشد. علاوه بر آن روش های زیر نیز راه های مختلف کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور  و موتور برق هستند .

 

استفاده از الکتروموتور پربازده:

 

استفاده از الکتروموتور پربازده یکی از راه های مختلف کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور است. تولیدکنندگان معمولاً الکتروموتور با طراحی استاندارد و قیمت تمام‎‎شده کم‎‎تر را عرضه می کنند، آنها ضریب قدرت پایین‎‎تری دارند و قابل تعمیر نبوده و نمی‎‎توان به‎‎‎راحتی سیم‎‎پیچ آنها را مجدداً پیچید و به ‎‎‎خاطر رقابت شدید این نوع الکتروموتورها، بازده کمی دارند. در الکتروموتور پربازده، با استفاده از ورقه‎‎های استیل نازکتر در استاتور و روتور، استفاده از استیل با خواص الکترومغناطیسی بهتر، استفاده از فن‎‎های کوچکتر با بازده بیشتر و بهبود طراحی شکاف روتور، بازده افزایش می یابد. از مزایای دیگر الکتروموتور های پربازده اثر کم بر عملکرد موتور به ‎‎‎هنگام نوسانات ولتاژ و بار جزئی می باشد.

 

درایوهای تنظیم سرعت الکترموتور:

 

وقتی تجهیزات بتوانند در سرعت کاهش ‎‎یافته کار کنند چند گزینه قابل انتخاب است. مثلا وقتی پمپ‎‎ های گریز از مرکز، فن‎‎ها و دمنده‎‎ها در سرعت ثابت کار می کنند و خروجی با استفاده از شیرها و مسدود‎‎کننده‎‎ها کنترل میشود موتور الکتریکی صرفنظر از مقدار خروجی در نزدیکی بار کامل کار می‎‎کند که باعث میشود انرژی زیادی توسط این مسدودکننده‎‎ها و شیرها تلف شود. اگر این تجهیزات بتوانند همواره در سرعت مورد نیاز کار کنند مقدار زیادی انرژی صرفه‎‎جویی می شود. درایوهای تنظیم سرعت باعث میشوند تجهیزات باتوجه به نیاز سیستم در حالت بهینه عمل کنند.

 

هرزگردی الکتروموتور:

 

هرزگردی الکتروموتور یکی دیگر از راه های مختلف کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور  و موتور برق می باشد. با توجه به این بیشترین صرفه‎‎جویی مستقیم برق را می‎‎توان با خاموش کردن الکتروموتورهای بی‎‎بار و درنتیجه حذف تلفات بی‎‎باری به‎‎‎دست آورد. روش ساده آن درعمل نظارت دائم یا کنترل اتوماتیک است،

 اغلب به مصرف برق در بی‎‎باری اهمیت چندانی داده نمی‎‎شود درحالی ‎‎که غالباً جریان در بی‎‎باری حدود جریان در بار کامل است .با اتصال یک سوئیچ به پدال چرخ‎‎ها می‎‎توان آنها را به‎‎‎طور اتوماتیک خاموش کرد.

 

سوخت دیزل ژنراتور

 

سوخت دیزل به عنوان محصولی خطرناک رده بندی می شود و انبار و توزیع آن تحت یک سری قوانین قرار دارد. لطفا به قوانین محلی مراجعه فرمایید.

 

نصب دائمی معمول است تا متناسب با مخزن روزانه و مخزن ذخیره سازی اصلی است. این دو مخزن می توانند در یکی ذخیره شوند اگر نیاز سوختی  دیزل ژنراتور پایین باشد.

 

الف- مخزنی که به طور دستی پر می شود

 

ساده است که در موقع شروع به طور دستی آن را به طور چشمی چک کرد. اغلب بخشی از مونتاژ ژنراتور این مخزن متناسب با نوارها یا سنجش سطح سوخت، پرکننده، استراحت و خروجی زهکش است

 

ظرفیت مخزن مورد نیاز ممکن است بر اساس مصرف تخمینی ۰٫۲ لیتر/کیلوواتز/ساعت محاسبه شود.

 

ب- مخزنی که به طور اتوماتیک پر می شود و درون اتاق قرار گرفته است

 

این مخزن به طور اتوماتیک با پمپ الکتریکی از مخزن ذخیره سازی اصلی پر می شود. این نوع تجهیزات باید تحت یک سری قوانین باشند. باید به سیل گیر مخزن سوخت مجهز شده باشد که ظرفیت مشابه مخزن برای جمع آوری هر گونه نشتی دارد. لوله مواد تلف شده به مخزن اصلی برگردانده می شود که باید نصب شود با بخش حداقل دو برابر لوله تامین سوخت.

 

مخزنی که سوار شده است اندکی بزرگتر از میل لنگ موتور دیزل است (به استثنای مناطق پارک کردن سرپوشیده) به منظور نگه داشتن پمپ.

 

این مخزن باید متناسب با سوپاپ آتشی که از بیرون از اتاق کنترل می شود متناسب گردد.

 

برای اهداف ایمنی تامین باید به آهستگی از مخزن اصلی به مخزن روزانه حرکت کند تا هیچ سدکننده هوایی وجود نداشته باشد که ارسال آن را به مخزن روزانه آهسته کند. اگر مخزن ذخیره سازی بالاتر از مخزن روزانه قرار گرفته باشد سوپاپ اطمینان و وسیله ضدسیفون باید بر روی خط لوله مخزن روزانه نصب باشد.

 

مخزن نباید در سطحی بالاتر نسبت به lm بالای میل لنگ موتور  دیزل ژنراتور باشد. اگر سطح مخزن نباید بیشتر از یک متر در سطحی پایین تر نسبت به موتور دارای سر مکش  باشد.

الکتروموتور صنعتی موتوژن و ویژگی های آن

 

الکتروموتور صنعتی موتوژن یا الکتروموتور القایی موتوژن توسط پره های تعبیه شده و پروانه پلاستیکی در دو انتهای روتور قفس سنجابی خنک کاری می شود. این نوع موتورهای الکتریکی و موتور برق بسته بوده و  براساس استانداردهای بین المللی طراحی شده و کلیه مراحل تولید آنها با استفاده از تکنولوژی مدرن انجام می شود.

 

تهویه الکتروموتور:

 

پروانه الکتروموتورها از جنس پلی آمید با مقاومت مکانیکی بالا تولید گردیده که در انتهای موتورها بر روی شفت نصب می شود. هوا توسط چرخش پروانه از عقب موتور به طرف جلو و بر روی بدنه دمیده می شود.

 

جعبه ترمینال الکتروموتور موتوژن:

 

جعبه ترمینال به صورت یکپارچه با فریم ریخته گری می شود و امکان هدایت کابل های برق را از قسمت راست و چپ جعبه ترمینال فراهم می سازد. به این منظور گلندهای استاندارد براساس DIN46320 استفاده می شود.

 

شفت الکتروموتور موتوژن:

 

شفت الکتروموتور با یک سر خروجی تولید میگردد. ابعاد نهایی شفت ها با تلرانس های دقیق توسط دستگاه CNC ماشین کاری می شوند، خار و جای خار بر روی شفت طبق استاندارد DIN6880 می باشد.

دایکاست روتورها با آلومینیوم خالص می باشد و پس از تولید کامل روتورها، بالانس دینامیکی آنها با دستگاه های کاملا دقیق صورت می گیرد.

 

فریم:

 

فریم الکتروموتور صنعتی موتوژن تا سایز ۱۶۰ از آلیاژ آلومینیوم به روش دایکاست و از سایز ۱۶۰ به بالا از جنس چدن ریخته گری می شود.

 

بلبرینگ الکتروموتور موتوژن:

 

بلبرینگ های مورد استفاده در الکتروموتور تا سایز فریم ۲۰۰ از نوع ۲ Z و از ۲۰۰ به بالا از نوع Z می باشند.

 

اثر تغییرات ولتاژ و فرکانس منبع تغذیه:

 

براساس استاندارد IEC60034-1 الکتروموتورهای موتوژن با تغییرات ولتاژ تا ۵%+- یا فرکانس تا ۲%+- قادر به انجام کار مورد نظر می باشند. اما در این حالت مشخصات کارآیی آنها لزوما با مشخصات کارآیی در ولتاژ و فرکانس نامی بطور کامل مطابقت نکرده و اختلاف جزئی وجود خواهد داشت و دمای آنها کمی بیشتر از حالت کار در ولتاژ و فرکانس نامی خواهد بود. نکات فوق در حالت تغییرات همزمان ولتاژ و فرکانس نیز صادق است.

 

اتصال زمین:

 

الکتروموتور صنعتی و موتور برق موتوژن دارای دو محل اتصال زمین می باشد که با علامت مشخص شده. یکی از آنها در داخل جعبه ترمینال و دیگری بر روی پایه الکتروموتور تعبیه شده است.

 

اضافه بار:

 

الکتروموتورها بعد از رسیدن به دمای کاری نرمال، بر اساس استاندارد IEC60034-1 قادر به تحمل بار اضافی تا ۱.۵ برابر جریان نامی به مدت ۲ دقیقه هستند.

 

گشتاور اضافی لحظه ای:

 

الکتروموتورها در ولتاژ و فرکانس نامی خود، بدون کاهش ناگهانی سرعت یا توقف، قادر به تحمل گشتاور اضافی تا ۶۰% گشتاور نامی خود به مدت ۱۵ ثانیه می باشند.

 

درجه حفاظت:

 

میزان حفاظت الکتروموتور در مقابل نفوذ ذرات خارجی، آب و گرد وغبار بر اساس استاندارد IEC60034-5 تعریف می شود.

 

ولتاژ و فرکانس:

 

الکتروموتورهای صنعتی موتوژن بطور معمول برای فرکانس ۵۰HZ و ولتاژهای مطابق با جداول مشخصات نامی طراحی شده اند، الکتروموتور طراحی شده برای کار با فرکانس ۵۰HZ را میتوان با منبع تغذیه ۶۰HZ نیز به کار برد.