دیگ بخار لوله آبی واتر تیوب

انعطاف پذیری در طراحی دیگ های لوله - آبی منجر به ساخت مخزنها و سطوح حرارتی متنوع در سطح جهان شده است.

در این قسمت به معرفی متداول ترین آنها می پردازیم.

امروزه بیشتر تولید کنندگان علاقمند به ساخت دیگ بخار دو مخزنی یا تک مخزنی می باشند.

 

دیگ بخار واتر تیوب چند مخزنی :

 

از دو یا چند مخزن به منظور قراردادن دسته تیوب های به هم چسبیده و تشکیل ناحیه تبخیر کنوکسیون استفاده می شود.

 در این ناحیه، سطوح حرارتی ایجاد شده، باعث بازیافت بخشی از حرارت گازهای حاصل از احتراق می شوند. نوع دومخزنی با سوخت زغال نشان داده شده است.

 

دیگ دو مخزنی

 

در ساخت این دیگ های بخار از شیوه اتصال انبساط لوله به مخزن استفاده شده است

 

الف). در این شیوه لوله از طریق سوراخی که قطرش کمی از قطر لوله زیادتر است، وارد مخزن می شود.

 

دیگهای اقتصادی

 

سپس با استفاده از غلطکهای داخلی، قطر داخلی لوله را گشادتر می کنند و بدین طریق لوله و مخزن به شیوه فلز به فلز کاملا به همدیگر فشرده و (آب بندی) می شوند.

 برای حصول اطمینان از محکم بودن لوله، عمل انبساط لوله تا کاهش %10-5 ضخامت دیواره لوله ادامه پیدا می کند.

دیگ هایی که از این شیوه اتصال استفاده می کنند، به علت اشکال آب بندی لوله ها در فشارهای بالا، فشارشان زیر 100bar است.

 

در فشارهای بالاتر، در سوراخ بدنه ی مخزن، شیاری ایجاد می کند.

در نتیجه لوله هنگام منبسط شدن به داخل این شیار نیز کشیده می شود و مقاومت بیشتری در برابر نیروی کشش خارجی پیدا می کند.

سر انتهایی لوله ها را بنابر طراحی دیگ بخار و استانداردهای مربوطه، گرد یا اریب می سازند.

 

در مواردی که بخار داغ با درجه سوپر هیت بالا و فشار زیاد مورد نیاز باشد، دسته لوله های ناحیه کنوکسیون کارایی چندانی ندارد.

زیرا قسمت عمده حرارت گازها در داغ کننده های بخار جذب شده، و گازهای خروجی از این قسمت، با دمای پایین، به لوله های ناحیه کنوکسیون که به علت بالا بودن فشار، اب با دمای اشباع در آنها جریان دارد، وارد می شود .

عوامل فوق باعث می شود که در مقایسه با دیگ بخار  های با فشار پایین، انتقال حرارت کمتری در این ناحیه صورت گیرد.

 

علاوه بر این در دیگ های با فشار بالا، اغلب لازم می شود که به منظور تامین ضخامت لازم پوسته دیگ، فاصله بین لوله ها را افزایش داد

. این امر موجب می شود تعداد لوله ها و در نتیجه سرعت گازها و سطوح انتقال حرارت نیز کاهش یابد .

 

بسته بندی با کارتن

همانطور که در موارد قبلی اشاره شد حتما می بایستی در بسته بندی کالاها شرایط نگهداری حمل و نقل و ..... در مورد کالا در نظر گرفته شود تا کالا بدون عیب ونقص به دست مصرف کننده برسد .

برای مثال اگر کالایی شکننده است حتما در طراحی و نحوهء بسته بندی و کارتن  آن به گونه ای می بایستی عمل کرد تا آن کالا در مسیر رسیدن به دست مصرف کننده از بین نرود .

 

حالا برای به دست آوردن کیفیت خوب در بسته بندی با توجه به تمامی موارد مذکور می بایستی واحد طراحی تمام شرایط را در نظر گرفته و با ابتکار عمل خود یک نوع بسته بندی خوب ومتناسب را طراحی نماید تا اینکه اگر محصولی نیاز به بسته بندی گران قیمت نداشته باشد از متریال گرانقیمت و نامتناســـــــــب استفاده نگردد و با صرف هزینه درست محصول بسته بندی شده تا به دست مصرف کننده برسد و بالعکس اگر نیاز به صرف هزینه بیشتر جهت محافظت بجا از محصول می باشد در این مورد صرفه جویی نا بجا به عمل نیاید .پس از طراحی درست و متناسب نوبت مرحله تولید جعبه های بسته بندی می باشد .

 

 صفحه اول که در صورت عدم دقت و مهارت لازم حتی با استفاده از موارد اولیه گرانقیمت نیز کیفیت خوبی را به دست نخواهیم آورد که متاسفانه در این مورد در ایران به اشکالات بسیار ساده و در عین حال مخرب برخورد نموده ایم که شرکت های مهم با عدم آگاهی به مسائل فنی و نحوه ء درست کار با ماشین آلات ضمن صرف هزینه های سنگین و نابجا باز هم به کیفیت مطلوب و قابل قبولی دست نمی یابند . و افسوس که می شود این هزینه ها در جای درست و بجا صرف گردد ولی اینطور نمی شود.

جالب اینجاست که برخی به این باورهستند که با خرید ماشین آلات بسیار گرانقیمت  و کارتن می توانند عدم آگاهی پرسنل تولید خود از مسائل اپراتوری را پوشش دهند که با این کار نتیجه معکوس می گیرند .

 

در موردی نگران کننده مشاهده شد که محموله های زیادی از کارتن های تولید شده توسط یک شرکت بزرگ توسط ماشین آلات گران قیمت عودت داده شده بود حال اینکه همان کارتنها توسط یک ماشین بسیار ساده و ارزانقیمت در یک شرکت کوچک تولید وارسال می شد و هیچگونه ایرادی نیز نداشت .

 

فقط تفاوت این دو شرکت در آگاهی و عدم آگاهی پرسنل تولید آنها و اینکه عدم توجه لازم توسط واحد تولید در شرکت بزرگتر بود که منجر به از بین رفتن مقادیر زیادی مواد اولیه خوب شامل چسب مرکب و کاغذ شده بود.

باید بدانیم هدف از ذکر این مثال زیر سئوال بردن کارایی و توانایی های ماشین های پیشرفته نیست بلکه بدلیل عدم تسلط کامل حتی با ماشین آلات مجهز نیز نمی توان کیفیت مطلوبی را ارائه نمود .

 

حال اینکه از توانایی های امکانات کارخانه ها به راحتی غافل می شویم و هیچگونه تلاشی برای استفاده بهینه از امکانات موجود در کارخانه ها صورت نمی گیرد .

 

طراحی و نصب تابلو برق اینورتر تاور کرین

سیستم تابلو برق اینورتر(درایو) یا مبدل برق دستگاهی است که جریان مستقیم DC دریافتی را به جریان متناوب AC برای تغدیه الکتروموتور تبدیل می کند.

 

تابلو برق تاور کرین

 

جریان AC می تواند بر حسب نیاز درهر ولتاژ و فرکانسی باشد.

به این صورت می توان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد.

 

اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور تاور کرین پتن  را تشخیص داده و متناسب با همان بار به موتور جریان می دهد و این جریان معمولا از جریان نامی موتور کمتر است.

 

ویژگی ها و مزایای تابلوهای اینورتر در تاور کرین:

 

1.عدم وجود جریان (آمپر) راه اندازی بالا

 

2.راه اندازی نرم و بدون ضربه به موتور و گریبکس تاور کرین

3.امکان تغییر تنظیمات سرعت و گشتاور به دلخواه

4.امکان استفاده از یک موتور به جای دو موتور و گریبکس

5.مصرف برق کمتر و دم نیاز به کابلهای قطور

6.امکان استفاده از دیزل ژنراتور با توان کمتر

 

7.امکان جایگزینی موتورهای روتور سیم پیچی با موتورهای روتور قفسی

8.عدم وجود قطعات مکانیکی پر هزینه مانند کنتاکتورها و رله ها

 

9.سادگی مدار فرمان و رفع عیب آسان در تاور کرین پتن

10.عدم وجود پتاسیومتر و بلوک های گران قیمت

 

 

گرافیک و صنعت چاپ

 امروزه، باید گرافیک و بویژه گرافیک رایانه‌ای را عضو جداناشدنی صنعت مدرن چاپ و نشر رقومی (دیجیتال) دانست. مثلاً، برای چاپ یک کتاب، از مرحله حروف‌چینی و حتی ویرایش گرفته تا زمان لیتوگرافی،  چاپ، و صحّافی و دستگاه تامپو به نوعی با گرافیک رقومی سر و کار داریم.

 

کاربردهای مشترک گرافیک سه بعدی : گرافیک سه بعدی در برنامه های کامپیوتری جدید کاربرد بسیاری دارد. استفاده که برنامه ها از گرافیک سه بعدی میکنند از بازیهای اینتراکتیو سه بعدی تا شبیه سازی و پزشکی و مصارف شغلی متفاوت است.

 محصولات پر کیفیت سه بعدی راه خودشان را به سمت فیلمها و صنعت و آموزش به خوبی پیدا کرده اند.

 

Real-time 3D : همانگونه که قبلا تعریف شد گرافیک های سه بعدی بلادرنگ متحرک هستند و با کاربر فعل و انفعال دارند. یکی از اولین استفاده ها از گرافیک بلادرنگ سه بعدی شبیه سازی پرواز در امور نظامی بود.

 

هر چند امروزه شبیه سازهای پرواز به سرگرمی مشهوری برای مشتاقان خانگی تبدیل شده اند.

تصویر 15-1 یک اسکرین شات از یک شبیه ساز پرواز معروف را نشان میدهد که از OpenGL برای رندر سه بعدی استفاده کرده است.

 

برنامه ها برای گرافیک سه بعدی بر روی کامپیوترها تقریبا بیشمار هستند. شاید عمومی ترین استفاده از گرافیک کامپیوتری سه بعدی بازیهای رایانه ای باشند.

 امروزه به سختی میتوان کامپیوتری را یافت که نیاز به یک کارت گرافیک سه بعدی نداشته باشد. سه بعدی همیشه برای تجسمات علمی و برنامه های مهندسی معروف بوده است.

رابط های گرافیکی نرم افزاری هم از سخت افزار سه بعدی استفاده فراوان میبرند.

برای مثال ورژن کنونی سیستم عامل  مکینتاش یعنی Mac OS X برای رندر کردن تمام پنجره‌ها و کنترل‌ها و جلوه های تصویری از OpenGL استفاده میکند. تصاویر 16-1 ال 20-1 تعدادی از برنامه‌های بیشماری را نشان میدهد که برای رندر تصاویرشان و تولید تصاویر سه بعدی اینتراکتیو از OpenGL استفاده می‌کنند.

 

گرافیک سه بعدی غیر همزمان Non-Real-Time : برای برنامه‌هایی که از گرافیک سه بعدی بلادرنگ استفاده میکنند قانونی وجود دارد.

با دادن فرصت بیشتری برای پردازش تصاویر شما می‌توانید گرافیک‌های سه بعدی با کیفیت بالاتری ایجاد نمایید. به طور مثال بعضی از نرم افزارهای مدل سازی از گرافیک سه‌بعدی بلادرنگ برای تقابل با هنرمند برای خلق محتوای مورد نظرش  در دستگاه تامپو استفاده می‌کنند.

سپس تصاویر به برنامه دیگری فرستاده می‌شوند (ray tracer) که تصاویر را رندر می‌کنند. رندر کردن یک فریم تنها برای انیمیشنی مانند  داستان اسباب بازی به ساعتها زمان بر روی یک کامپیوتر سریع نیاز دارد.

این پروسه رندر و ذخیره سازی صدها فریم یک انیمیشن را می‌سازد که بطور رشته متوالی قابل پخش مجدد می‌باشد. اگرچه پخش تصاویر انیمیشن ممکن است یک عمل بلادرنگ به نظر برسد اما اینطور نیست.

چون آن اینتراکتیو نیست در نتیجه آن بلادرنگ نیست بلکه بیشتر یک سری تصاویر از پیش رندر شده می‌باشد.

 

انتخاب گریس مناسب

  

برای کارخانه های تولید غذا , کلید موفقیت که همان محصول خوب و با کیفیت است با دستور پخت مناسب آن می باشد.

 این عوامل کاربرد دارد در نوشیدنی ها , گوشت , نان و یا محصولات لبنیاتی و همچنین برای محصولات کشاورزی .

 استفاده از روانکار غذایی در دستگاه های صنایع غذایی بسیار مهم و ضروری است و نقش اساسی در جلوگیری از آلودگی مواد غذایی ایفا می کند.

و به طور کلی روغن صنعتی  و گریس خوراکی و یا روانکار غذایی ( روانکار خوراکی ) به منظور تغییر نیافتن محصول و کالای خوراکی نقش عمده ای دارد.

 

یکی از چالش هایی که امروزه تولید کنندگان صنایع غذایی با آن روبرو هستند جلوگیری از آلودگی محصولات غذایی در هنگام تولید می باشد .

زیرا مهمترین قسمت در تولید , انتخاب بهترین و مناسب ترین گریس خوراکی یا گریس غذایی در هنگام تولید می باشد که ریسک های آلوده شدن مواد غذایی را کاهش می دهد.

 

کاربردهای زیادی در صنعت غذایی وجود دارد مثل همزن , ماشین مخصوص دمیدن , مخلوط کننده ها , پر کننده ها , کوره ها , هوای فشرده و ماشین های بسته بندی .

 درست جایی که روانکار ( روغن و گریس ) در مجاورت محصولات غذایی قرار میگیرد استفاده از یک روغن صنعتی و گریس معمولی با استانداردهای خاص روانکار خوراکی همخوانی ندارد .

 

روانکار فود گرید یا همان روغن و گریس غذایی در کاهش اصطکاک و محافظت در مقابل گرد و خاک و کاهش دما موثر می باشند.

 

بهترین برند های تولید کننده گریس خوراکی یا گریس غذایی یا گریس فودگرید و یا روغن صنایع غذایی و روغن فودگرید می توان به محصولات شرکت های کلوبر آلمان , مولی کوت , روغن و گریس شل , توتال , کاسترول , ماتریکس اشاره کرد.

 

روغن توتال و کاسترول تا حدودی کلی تر هستند ولی کلوبر و مولی کوت و ماتریکس گریس های غذایی مناسبی دارند .

 

روغن صنعتی و گریس صنعتی امروزه از تنوع زیادی برخوردار است در همین راستا توصیه میشود بهترین نوع آن انتخاب شود که دستگاه و محصولات را فاسد نکند .