سیستم تهویه و تصفیه دود جوشکاری

 

 Welding_Fume_Ventilation_System

 

سیستم های تهویه موضعی، براساس دریافت و دفع آلاینده ها قبل از پراکنده شدن در محیط کار طراحی می شوند.

 هود مکنده موضعی و هود آشپزخانه صنعتی نقطه ورودی سیستم تهویه بوده و بدون توجه به شکل ظاهری آن، شامل کلیه نقاط باز دهانه کانال است.

کار اساسی هود، تامین گستره ای از مکش هوا به منظور دریافت موثر آلاینده و انتقال آن به درون هود است.

 

خواص آلاینده Contaminant Characteristics

 

1.اثرات اینرسی Inertional Effect

 

اثرات اینرسی گازها، بخارات ناچیز بوده و ذرات کوچک یعنی ذرات با قطر کمتر از 20 میکرون (که شامل ذرات قابل تنفس نیز هستند) اثرات اینرسی قابل ملاحظه ای ندارند.

 این مواد نسبت به هودهایی که در آن مخلوط شده اند. به صورت انفرادی حرکت خواهند کرد.

در این شرایط لازم است که هود صنعتی گستره ای از سرعت ربایش کافی را تامین کند تا ذرات آلاینده را به دام انداخته و جریانهای متلاطم محیط، در کنترل آلاینده اختلالی ایجاد نکند.

 

2.چگالی موثر Effective Specific Grravity

 

در نظر گرفتن مخلوط هوا و آلاینده سنگین تر و یا سبک تر از هوا در اهداف بهداشتی اهمیت چندانی ندارد.

لذا ذرات ریز، بخارات، دما ها و گازها در حقیقت مانند هوا بوده و حرکت آنها همراه حرکت هوا خواهد بود.

تنها استثنایی که می توان قائل شد فرایند های فوق العاده داغ و سرد و نیز زمانی که میزان تولید آلاینده زیاد بوه و لازم است قبل از رقیق سازی کنترل گردد.

 

 

3.اثر مسیر متلاطم Wake Effects

 

با عبور هوا از اطراف یک شیء، پدیده ای به نام "جدایی لایه مرزی" رخ می دهد.

این پدیده منجر به تشکیل یک مسیر متلاطم در پایین دست شیء میشود، نظیر خطی که در اثر عبور کشتی بر روی آب بجای می ماند.

 مسیر متلاطم، ناحیه ای است که اختلاط نامتجانس و گردش مجدد هوا در آن ناحیه صورت می گیرد. چنانچه شیء مورد نظر فردی باشد که در کنار منبع مولد آلودگی کار کند، آلودگی مجدداً به منطقه تنفسی وی برخواهد گشت.

یکی از نکات حائز اهمیت در طراحی تهویه موضعی برای کنترل آلودگی، به حداقل رسانیدن این مسیر متلاطم در اطراف بدن فرد و تا حد امکان نگهداشتن منابع آلودگی به دور از این مناطق برگشت پذیر می باشد.

 

 

قوطی سازی در ایران

در یک نگاه اجمالی ،مسایل صنعت قوطی سازی را در ایران می توان در چند محور زیر بررسی کرد:

کیفیت هر یک از مواد مصرفی اعم از تولید داخلی و یا وارداتی

به طور کلی در صنعت قوطی سازی چندین نوع ورق از جمله ورق قلع اندود، ورق بدون قلع و ورق آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

 با توجه به این که مصرف سالیانه ورق قلع اندود و بدون قلع در کشورمان بیش از ۲۵۰۰۰۰ تن در سال است و تولید شرکت فولاد مبارکه (تنها تولیدکننده این نوع ورق) کمتر از ۱۰۰۰۰۰ تن در سال می باشد، سالیانه بیش از ۱۵۰۰۰۰ تن از این ورق در ضخامت های مختلف وارد کشورمان می شود.

 

بخشی از ورق های وارداتی از کشورهای اروپایی و ژاپن و بخش دیگری نیز از کشورهای روسیه و آسیای میانه وارد کشورمان می شود که متاسفانه کیفیت ورق قلع اندود وارداتی از کشورهای روسیه و آسیای میانه بسیار پایین است و مصرف آن ضایعات زیادی به بار می آورد.

تولید ورق قلع اندود در شرکت فولاد مبارکه چندی است که به صورت انبوه آغاز شده که کیفیت آن نسبت به انواع ورقهای قلع اندود وارداتی از کشورهای روسیه و آسیای میانه بهتر است.

 

از آنجایی که شرکت فولاد مبارکه این نوع ورق را فقط در یک و یا دو گرید تولید می کند، بنابراین مصرف آن ها در خطوط تولید پیشرفته قوطی سازی امکان پذیر نیست.

سایر مواد اولیه مصرفی از جمله لاک های غذایی و غیر غذایی برای تولید قوطی های سه تکه مناسبند، ولی برای بعضی از محصولات (از جمله انواع درب ایزی اپن، انواع درب پیل اف، درب شیشه، قوطی های کششی ویا قوطی های تخصصی) قابل مصرف نیستند.

انواع مرکب چاپ نیز در داخل کشور تولید می شوند، ولی برای مصارف قوطی سازی هنوز به صورت یقین قابل مصرف نیستند و باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.

سایر مواد اولیه مصرفی بخشی مانند (سیم مسی، مایع لاستیک، انواع تینر و غیره ) در کشور تولید می شوند و قسمتی نیز وارداتی هستند مانند پودر درزجوش، انواع مرکب چاپ، انواع مواد کمکی چاپ و غیره.

 به طور کلی می توان گفت که صنایع تولید کننده مواد اولیه، لوازم و تجهیزات قوطی سازی پیشرفت های خوبی داشته اند، ولی با توجه به تحولات تکنولوژیک در سطح بین المللی در کوتاه مدت، نیاز است که صنعت بسته بندی فلزی و چاپ روی فلز پا به پای این صنایع پیشرفت کند.

 در غیر این صورت تامین کلیه مواد و لوازم مصرفی فقط با واردات امکان پذیر خواهد بود. همچنین با توجه به تنوع تولید محصولات از جمله قوطی فلزی، درب ایزی اپن، درب شیشه و غیره که می بایست مواد اولیه متفاوتی جهت تولید آنها به کار گرفته شود، تهیه و خرید این نوع مواد بسیار دشوار خواهد بود.

چرا که قسمتی از آن ها که شامل حقوق و عوارض گمرکی ورودی بسیار بالا هستند وارداتی و جزو کالاهای تخصصی محسوب می شوند.

 اغلب مواد مذکور دارای عمر مصرف کوتاه بوده و غیر قابل نگهداری به صورت طولانی مدت برای پروفیل هستند.

 بدیهی است که بیش از ۷۰% مواد اولیه مصرفی صنعت بسته بندی فلزی (قوطی سازی ) وارداتی است، بنابراین حجم عظیمی از نقدینگی جهت تولید مستمر و ارایه محصولات با کیفیت ممتاز مورد نیاز خواهد بود. در این میان کمک مالی بانک ها بسیار ضروری به نظر می رسد.

 

 

پرده هوای گاز سوز صنعتی

 

 

-پرده هوای مدل گاز سوز

مناسب نصب در محیطهایی که امکان استفاده از کویل آب گرم و برق سه فاز را ندارند

-مدل HV

تولید در سایزهای 360، 480، 600 سانتیمتر طول

-امکان تولید در سایز سفارشی و رنگ سفارشی بنا به درخواست خریدار

 -مجهز به مشعل گاز سوز، مجهز به تابلو برق سه فاز

-نیاز به کلاف فلزی دارد

-با دو ر ثابت و متغیر و مجهز به لیمیت سوئیچ

-مناسب برای دربهای ورودی با ارتفاع 50/2 تا 4 متر -مدل WSH

 -امکان تولید در سایزهای 360، 480، 600 سانتیمتر طول

-تولید در سایز سفارشی و رنگ سفارشی -مجهز به مشعل گاز سوز، مجهز به تابلو برق سه فاز و اینورتر

مجهز به لیمیت سوئیچ  در پرده هوا صنعتی

مناسب برای دربهای ورودی با ارتفاع 4 تا 50/5 متر

مدل SEP -امکان تولید در سایزهای 360، 480، 600 سانتیمتر طول

-تولید در سایز سفارشی و رنگ سفارشی بنا به درخواست خریدار

-مجهز به مشعل گاز سوز و لیمیت سوئیچ

 -زمان نصب نیاز به کلاف فلزی دارد -مجهز به تابلو برق سه فاز و اینورتر

 -مناسب برای دربهای ورودی با ارتفاع 50/5 تا 7 متر

 

 

خرید پرده هوا

 

برای خرید پرده هوای خوب و گارانتی و همچنین خدمات پس از فروش حتما با شرکت های معتبر  در تماس باشید.

زیرا  شرکت های تولید کننده پرده هوا در ایران و از موتورهای  ایتالیایی  و صاحب صنعت در  تولید پرده هوا استفاده می کند.

 

دستگاههای پرده هوا با گرمایش

 

دستگاههای پرده هوا را میتوان به سیستم های گرمایش با کویل های بخار، آب گرم و الکتریکی(المنتی) مجهز نمود.

البته نباید انتظار داشت که این دستگاهها گرمایش سالن و فضاهای داخلی را تامین نماید ولی میتواند تا حدود ۱۵ درجه سانتی گراد اختلاف درجه حرارت ایجاد نماید.

 

بازرسی لیفتراک

 

بازرسی لیفتراک برای اولین بار

 

هنگامیکه لیفتراک برای اولین بار بکار گرفته می شود باید کنترل کلی شود. محوطه کار لیفتراک  نیز از نظر مشخصات مربوط به زمین باید مورد برسی قرار گیرد ( مقاومت زمین در مقابل فشار ناشی از ظرفیت بار لیفتراک، صافی و عرض کافی)

 

بازرسی مقرر و منظم ( دوره ای)

 

لیفتراک باید بطور منظم توسط پرسنل سرویس مجاز کنترل شود دوره زمانی مناسب برای کنترل لیفتراک بوسیله خدمات پس از فروش می تواند پیشنهاد گردد. این شرکت زمان مناسب را معدل زمانهای کنترل داده شده پیشنهاد می نماید.

 چنانچه تغییراتی در لیفتراک داده شود یا اضافاتی توسط استفاده کننده به لیفتراک نصب شود، بازرسی از اجزاء لیفتراک لازم می شود و باید کنترل شود که آیا بقیه قسمت ها با این ملحقات هماهنگی دارد و ظرفیت جدید لیفتراک چقدر است، زیرا نصب ملحقات اضافی بر روی دستگاه باعث افزایش فاصله مرکز ثقل بار تا تکیه گاه شاخکها و در نتیجه ظرفیت لیفتراک خواهد گردید

 

 

تعمیرات

 

هرگز در زیر بارهای بلند شده از زمین توسط لیفتراک دستی ، اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعات نکنید. درصورتیکه ناچاراً جهت تعمیر و یا تعویض قطعات مجبور به بالا بردن قسمت بالابرنده دکل باشید، زیر قسمت بالابرنده دکل و ریلهای داخلی را بنحوی ببندید که امکان پایین آمدن وجود نداشته باشد.

 

این کار بوسیله جرثقیل و یا تیرهای چوبی با ضخامت مناسب امکان پذیر خواهند بود. تیرهای چوبی در زیر ریلهای داخلی باید بنحوی قرار گیرد که امکان حرکت بطرف پایین و یا لغزش وجود نداشته باشد. هرگونه تعمیر و یا تعویض قطعات باید توسط افراد کارآزموده و باتجربه انجام گیرد.

 

تجهیزات و کلیدهای ایمنی هرگز نباید از وسیله نقلیه جدا و یا خارج از مدار فعالیت قرار گیرند.

همچنینی مقادیر تثبیت شده بر روی تجهیزات توسط کارخانه، نباید تغییر داده شوند.

سرویسکاران آموزش دیده شرکتها  از تماس شما بسیار خشنود و از هیچگونه کمکی در این زمینه مضایقه نخواهند نمود.

چنانچه شما مایل باشید تعمیرات و یا تعویض قطعات لیفتراک را خودتان انجام دهید می توانید قطعات یدکی مورد نیاز و با لوازم مربوطه را ازخدمات پس از فروش این شرکت تهیه نمائید.

 لطفاً توجه داشته باشید که فقط لوازم یدکی اصلی دارای ضمنت کیفیت و حداکثر بهره دهی لیفتراک خواهند بود و بهترین قطعه یدکی برای لیفتراک شما، قطعه یدکی اصلی با ابعاد و اندازه های ثابت، مرغوبیت عالی مواد اولیه و کنترل کیفیت دائمی و دقیق می باشد و یا قطعاتی که در تولید انبوه کارخانه مصرف می شود دقیقاً مشابه هستند.

در خاتمه، لازم میداند توجه شما را به این حقیقت جلب نماید که وارد آمدن هرگونه خسارات ناشی از عدم حمل و نقل مناسب دستگاه و جک پالت ، تعمیرات ناکافی ، تعویض غلط و یا مصرف قطعات یدکی غیر اصلی ، به معنی صرف نظر از تعهدات و مسئولیت کارخانه سازنده در قبال تجهیزات مربوط به دستگاه می باشد.

 

جلوگیری از تشکیل رسوب در دیگ بخار

 

 

عنوان رسوب به لایه ای چسبنده و پیوسته از مواد خارجی تشکیل شده روی سطحی که آب جریان دارد و انتقال حرارت صورت می گیرد اطلاق می شود .

با افزایش مواد شیمیایی از ایجاد رسوب جلوگیری می گردد و ذرات در آب گردشی می توانند به صورت پراکنده درآیند و سپس به وسیله زیر آب خارج شوند .

اگر چه ذرات می توانند به عنوان لجن در قسمتهای آرام دیگ های بخار متراکم گردند اما باید این ذرات به صورت معلق درآیند تا از آب خارج گردند ته نشست به مواد جمع شده فاقد استحکام که که اغلب در قسمتهای کم تلاطم دیگ های بخار و سیستم های خنک کننده یا تجهیزات تصفیه آب یافت می شوند اطلاق می شود .

رسوبات به دلیل آثار مخربشان مشکل زا بوده و مورد ایراد قرار می گیرند برای مثال در دیگ های بخار موجب گرم شدن بیش از حد فلز و نهایتا باعث عدم کارآیی و  نقص آنها می شود رسوبات اغلب باعث مسدود شدن مسیرهای حساس مثل دیواره های آب لوله های اصلی و دیواره های آب در مسیر زیر آب و نیز شیشه های تراز نما می شوند.

مس دارای بالاترین ضریب هدایت حرارتی است به همین دلیل بهترین فلز برای دستگاههایی هستند که تبادل حرارت انجام می دهند .

 قدرت کششی پایین مس برای فشارهای بالا مناسب نیست اگرچه فولاد کربنی دارای ضریب هدایت حرارتی ۱.۱۲ نسبت به مس است اما لوله ها در انواع دیگ بخار را از فولاد کربنی می سازند .

باید توجه داشت که هدایت حرارتی فولاد کربنی ۸۰ برابر بیشتر از اکسید آهن است بنابراین وقتی سطح داخلی دیگ بخار از رسوب پوشیده باشد سرعت انتقال حرارت طبق طراحی نخواهد بود .

بعضی اوقات در صورتی که یک لایه نازک از کربنات کلسیم که پوشش پوست تخم مرغی نامیده می شود بروی سطح فلز باقی می ماند و باید سطح داخلی دیگ را از خوردگی حفظ کرد .

ایجاد یک لایه رسوب با ضخامت یکسان امکانپذیر نیست زیرا ضخامت لایه رسوبی به مقدار حرارتی که اتنقال می یابد بستگی دارد و مقدار انتقال حرارت در تمام بخشهای دیگ بخار یکسان نیست.

هر گونه رسوب دیگر در دیگهای نامطلوب است و عناصر تشکیل دهنده رسوبات مثل کلسیم و منیزیم و آهن و سیلیس و آلومنیوم باید ار آب جبرانی دیگ های بخار خارج شود

 

 

پمپ های تغذیه

 

پمپ های استاندارد که در روی دیگ های بخار به قدرت (3150- 1590) کیلوگرم در ساعت یا (35000- 6590) پاند در ساعت نصب می شود.

پمپ تغذیه بطور چند مرحله ای گریز از مرکز با عمر طولانی با دوام قابل اعتماد با کار ملایم و کم صدا طراحی شده است.

 پمپ های تغذیه با ساختمان عمودی با گشتاور مستقیم و فلانچ مربوطه نصب شده اند و الکتروموتور آن ضد آب است.

پمپ ها در اندازه های مختلف برای دیگ ها با قدرت ها و فشار های گوناگون ساخته می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به کاتالوک پمپ ها رجوع کنید.

پمپ ها تغذیه خودپرشو نیستند با چرخاندن فلنچ آنها بوسیله دست درون آنها را کاملاً پر کنید تا آب تازه از آن خارج شود.

توجه: نبایستی پمپ تغذیه را بدون پر کردن راه اندازی کرد.

 

اگر دیگ بطور خودکار خاموش و پس از مدتی روشن شود بایستی یک عدد شیر ضدمکشی در مسیر خط تغذیه نصب شود که در غیر این صورت با کم شدن فشار دیگ آب مخزن تغذیه به داخل دیگ نفوذ کرده و لوله ها پر آب و بخار می شوند. با نصب یک عدد شیر ضد مکشی در مسیر پمپ تغذیه ممکن است قدرت پمپ تغذیه جهت تزریق آب به داخل دیگ کم شود. برای ترمیم قدرت پمپ تغذیه به جدول رجوع شود.

وقتیکه سیستم تغذیه آب دیگ بخار مدوله باشند ممکن است با نصب شیر ضد مکشی ظرفیت شیر مدوله کم شود و مقاومت شیر ضدمکشی منظور نقره باشد در این صورت بایستی شیر مدوله قوی تری نصب نمود.

 

فهرست پمپ ها در فشار 43/10 بار و یا psi150 و در شرایط زیر پمپ های مخصوص استفاده می شود.

 

1- دیگ بخار با فشار کاری 43/10 با و یا  psi150

2- دیگ های بخار با قدرت 6800 کیلوگرم در ساعت یا 15000 پوند در ساعت که به سیستم مدوله تغذیه آب مجهز هستند.

3- دیگ ها با قدرت بیش از 900 و 15 کیلوگرم در ساعت یا 35000 پوند در ساعت.

چنانچه با توجه به دلائل مختلف ضروری است که پمپ ویژه بکار برده شود بایستی به کاتالوک کارخانه سازنده رجوع نمائید.

در نظر گرفتن یک اضافه اندازه جهت لوله مکش آب تغذیه مسئله مهمی است . مخزن آب تغذیه بایستی همیشه در جائی بالا تر از سطح زمین و مسلط به دیگ بخار نصب شود .

 در محل ورودی آب به پمپ سطح مکش مثبت وجود داشته باشد.

 

توجه : به کار انداختن پمپ تغذیه در حالت خشک اکیداً ممنوع است.