گام به گام با انتخاب گریس

 

 

شما از کجا می دانید که در حال استفاده از گریس مناسب هستید ؟

 

شما ممکن است از یک گریس با کیفیت بالا استفاده کنید و ممکن است هزینه زیادی برای یک گریس با کیفیت پرداخته باشید اما کیفیت بالای روانکار و روغن صنعتی را با مشخصاتی از روانکار که مناسب وضعیت شما می باشد اشتباه نگیرید.

 

بیشتر مصرف کنندگان روغن و گریس از اهمیت انتخاب یک روانکار مناسب کاربردی اطلاع دارند و به طور کلی این که چه نوع گریس و با چه مشخصاتی مناسب چه کاربردی و چه کارخانه ای می باشد بسیار اهمیت دارد.

 

گرانروی روغن پایه :

 

مهمترین مشخصه یک روانکار , گرانروی یا ویسکوزیته یا غلظت می باشد .

یک اشتباه رایج در انتخاب گریس این است که نباید غلظت گریس با گرانروی روغن پایه سازنده گریس یکی تلقی شود و در حقیقت نوع کاربرد است که مشخص میکند چه گریسی با چه ویسکوزیته روغن پایه ای مناسب می باشد .

 به طور مثال اگر می خواهیم از روغن پایه با غلظت 220 استفاده کنیم , مورد استفاده از بلبرینگ موتور الکتریکی یا فقط بلبرینگ معمولی که با توجه به نوع کاربرد حداقل سرعت و حداکثر سرعت چرخش محاسبه می شود تا بهترین روغن و گریس در آن مشخص تعیین گردد.

 

 

افزودنی ها و نوع روغن پایه به کار رفته در گریس :

 

وقتی که ویسکوزیته و غلظت گریس مشخص شد نوبت به افزودنی هاست .

 افزودنی ها و نوع روغن پایه و روغن صنعتی یکی دیگر از شاخصه های انتخاب گریس در کاربردهای مختلف است .

 برای مثال یک بلبرینگ با دور بالا بدون اینکه وزن زیادی تحمل کند به EP  یا Extreme Pressure  احتیاج ندارد .

 

بیشترین کاربرد گریس ها با روغن معدنی یا روغن مینرال است ولی در برخی استفاده های خاص ممکن است از روغن گیاهی یا روغن سنتتیک یه جای روغن مینرال استفاده شود که طول عمر بیشتری دارد و دارای ثبات بیشتری در شرایط دمایی و محیطی بیشتری می باشد .

 

دوام و اسقامت گریس و نوع ضخیم کننده آن

 

اگرچه روغن پایه استفاده شده و غلظت آن تاثیر زیادی روی دوام و ماندگاری گریس دارد ولی ضخیم کننده Thickener  نقش به سزایی دارد .

 

به طور کلی گریس ها یا گرید و درجه 000 ,00 , 0 , 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 موجود است که به ترتیب از رقیق ترین که مانند روغن است شروع شده و  با افزایش شماره غلیظ تر می شود .

 

 به طور کلی از آنجایی که انتخاب گریس یک موضوع بسیار پر اهمیت می باشد پیشنهاد ما به شما این است که حتی الامکان از افراد با تجربه و کاردان در انتخاب گریس مشورت بگیرید تا هم به دستگاه های شما آسیب نرسد هم از لحاظ مالی متضرر نشوید .

 

 

اجزای ژنراتور

 

 

اجزای ژنراتور عبارت است از :

 

◦(الف) استاتور — این جزء ثابت ژنراتور در دیزل ژنراتور است.

شامل مجموعه ای از هادی الکتریکی در سیم پیچ روی یک هسته ای آهنی.

◦(ب) روتر — این جزء در حال حرکت است که تولید یک میدان مغناطیسی دوار حاصل می نماید که یکی از سه نوع زیر است :

1. با القاء : این روش به عنوان alternators بدون جاروبک شناخته شده هستند و معمولا در ژنراتورهای بزرگ استفاده می شود.

2. توسط آهنرباهای دائمی — این جزء مشترک در واحدهای ژنراتور کوچک است.

 

3. با استفاده از محرک — محرک کوچک از یک منبع جریان مستقیم (DC) .

 

روتور تولید یک میدان مغناطیسی در حال حرکت بر روی استاتور انجام می دهد، که موجب اختلاف ولتاژ بین سیم پیچ های استاتور می شود . این عمل منجر به تولید جریان متناوب (AC) در خروجی دیزل ژنراتور می گردد.

موارد زیر عواملی هستند که می بایست در انتخاب یک ژنراتور برای دبزل ژنراتور به یاد داشته باشید :

 

1. محفظه فلزی در مقابل محفظه پلاستیکی — طرح تمام فلزی تضمین دوام ژنراتو.ر است . بدنه پلاستیکی ژنراتور در معرض قطعات متحرک دینام می باشد که با گذشت زمان و باعث افزایش ساییدگی و پارگی می شود.

 این موضوع بسیار خطرناک است.

2. طراحی بدون جاروبک — دینام که جاروبک استفاده می کند، نیاز به نگهداری کمتر و همچنین تولید برق بهتری نیز دارد

(3)سیستم سوخت دیزل ژنراتورمخزن سوخت معمولا دارای ظرفیت کافی برای روشن نگه داشتن دیزل ژنراتور برای 6 تا 8 ساعت به طور متوسط است.

 در مورد دیزل ژنراتور کوچک ، مخزن سوخت ، بخشی از پایه شاسی دیزل ژنراتور است یا در بالای قاب دیزل ژنراتور نصب شده است. برای استفاده از دیزل ژنراتور در زمینه تجاری، ممکن است به احداث و نصب یک مخزن سوخت خارجی در کنار دیزل ژنراتور منجر گرد.

 

فشار سنج در بویلر

 

ماده 58: هر مولد بخار لازمست مجهز بهیک فشارسنج بخار بوده و در محلی نصب شود که :

 

 الف - محفوظ از لرزش باشد.

 

 ب - وضع آن به راحتی قابل تنظیم باشد.

 

 ج - قرائت آن از محلی که معمولا متصدی دستگاه در مقابل یا در پهلوی مولد می ایستد آسان و بدون مانع باشد.

 

ماده 59: اتصال فشار سنج های بخار باید به قسمت بخار مولد یا لوله اتصال بخار به منبع آب پرکن و یا دیگ بخار به وسیله یک سیفون به مشخصات ذیل به عمل آید:

 

 الف - قطر کافی به طوری که لوله فشار سنج همیشه مملو از آب باشد.

 

 ب - جداکردن آن از دستگاه میسر نباشد مگر:

 

 1 - به وسیله یک شیر سماوری دسته داری که دسته آن در موقع باز بودن شیر به موازات لوله رابط قرار گیرد.

 

 2 - در مورد مولدهای بخار با فشار 35 کیلوگرم بر سانتی متر مربع یا بیشتر به وسیله یک شیر فلکه ای کشویی یا سوپاپی .

 

ماده 60: صفحه مدرج فشار سنج باید دارای مشخصات زیر باشد:

 

 الف - اندازه صفحه و حروف و علامات به طوری باشد که تقسیمات ارقام و عقربه به راحتی لااقل از فاصله چهار متری برای شخصی که دید طبیعی دارد قابل تشخیص باشد.

 

 ب - لااقل برای فشار معادل یک برابر و نیم و بلکه دو برابر فشار مجاز مولد و دیگ بخار ساخته و مدرج شده باشد و صفحه مربوطه طوری نصب گردد که عقربه در موقع کار عادی در وضع قائم قرار گیرد.

 

 ج - حداکثر فشار مجاز به رنگ قرمز روی صفحه مدرج نشان داده شود.

 

ماده 61: کلیه فشار سنجهایی که در مرکز یا دیگ خانه نصب می شوند از یک نوع و دارای صفحات متحدالشکل باشند.

 

ماده 62: هر مولد بخار باید دارای محل انشعاب مخصوص جهت یک فشار سنج آزمایشی با شیر قطع کننده باشد به دین منظور:

 

 روی مولد بخار یک شیر سه راه گذاشته می شود که روی یک انشعاب آن فشار سنج اصلی وروی انشعاب دیگر شیر قطع کننده برای نصب فشار سنج آزمایشی قرار داده می شود.

 

تست های غیر مخرب Non Destructive Tests

تست های غیر مخرب (Non Destructive Tests) آزمایشهایی هستند که برای انجام آنها نیازی به تخریب قطعه و نمونه برداری نیست و در صورت لزوم میتوان تست های غیر مخرب را بدون اینکه به قطعه آسیبی برسد، روی تمامی قسمت های آن انجام داد.

 از این رو است که این آزمون ها را آزمایش غیر مخرب نامیدهاند.

 

با استفاده از تست های غیر مخرب میتوان عیوب موجود در قطعات از جمله تخلخل و حفرههای داخلی، ترک و ناپیوستگیهای سطحی و داخلی،  ناخالصیها و انواع عیوبی که در حین تولید و یا در حین کار تحت شرایط ویژه محیط کار ایجاد و شکل میگیرند را شناسایی نمود.

 

عملکرد و طول عمر هر قطعه در حین کار به نوع، اندازه، موقعیت عیب موجود در آن و عیوبی که در شرایط کاری در آن ایجاد میشود بستگی دارد.

 

در مواردی تعیین حد قابل قبول یا حد مجاز عیوب ضرورت مییابد. اندازه حد مجاز عیوب به حساسیت موقعیت کاری قطعه بستگی داشته و از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

در مواردی اهمیت آزمایشهای غیر مخرب برای اندازهگیری ترک و مقایسه آن با اندازه مجاز و برآورد طول عمر در ارتباط با آهنگ رشد و گسترش ترک،  بویژه برای قطعاتی که در معرض بارهای متناوب و یا در شرایط خوردگی قرار میگیرند، مشخص میشود.

 

 اگر اندازه ترک بسیار کوچکتر از حد مجاز باشد،  در شرایطی این ترک تحت تاثیر بار اعمال شده میتواند گسترش نیابد و در نتیجه قطعه قادر به ادامه سرویس دهی خواهد بود.

 

از این جهت برای کسب اطمینان از نرسیدن اندازه ترک به انداره بحرانی و وقوع شکست ناگهانی در آنها این گونه قطعات باید در حین کار و سرویس دهی بطور متناوب مورد بازرسی قرار گیرند.

 

آزمایشها و تست های غیر مخرب فقط برای شناسایی عیوب به کار نمیروند، بلکه تعدادی از آنها برای تعیین نوع ساختار شبکه کریستالی، اندازهگیری ابعاد و ضخامت پوششها نیز به کار میروند.

 

 

ظروف یکبار مصرف کاغذی

 

ظروف یکبار مصرف کاغذ یآنچه این روزها حضور پر رنگتر و مصرف بیشتری در زندگی روزمره آدم ها دارد.

 استفاده از ظروف یکبار مصرف به صورت ظروف کاغذی یا پلاستیکی و مقوایی به صورت بشقاب ، کاسه ، بطری ، نی ، قوطیهای فلزی ، لیوان و... از نوع پلیمر (انواع PS - PE - PP-Pet- سلولز - ورق فولادی - PA و PC) است که در تولید انبوه هر روز به اشکال فریبنده تر و زیباتر وارد زندگی روزمره مان می گردند.

 

در خانه، محل کار، همایش ها و جلسات علمی و اداری ، مجالس عروسی و عزا ، روضه خوانی و افطاری و توزیع نذورات و همه جا برای پذیرایی از میهمانان و توزیع در مکانهای مختلف برای صرف غذا و نوشیدن چای و قهوه و آب و نوشابه از انواع ظروف یکبار مصرف و لیوان کاغذی استفاده می کنیم.

البته ظاهراً کاملاً بهداشتی و مقرون به صرفه است چون نمی شکند و برای شستشو نیاز به صرف وقت و هزینه و نیروی انسانی و آب و مایع ظرفشویی و... ندارد

اما چه کار کنیم که این ظروف یکبار مصرف بهداشتی باعث ابتلا به سرطان نگردند؟

 

سؤالهایی نظیر اینکه چگونه می توان با وجود استفاده از این ظروف به بیماریهای گوارشی مبتلا نشد؟ یا اینکه آیا قرار دادن غذای داغ در این ظروف مجاز است؟

 

نوشیدن چای داغ در لیوانهای پلاستیکی منعی ندارد؟

 

و پرسشهای مشابه که این روزها مورد توجه محافل علمی قرار گرفته و در این شماره با توجه به اهمیت آشنایی با استفاده صحیح از این ظروف و نقش آن در پیشگیری و ابتلای به بیماریها (بخصوص سرطانها) به آن پرداخته ایم.

بخوانید:

 

دکتر محمدرضا قوام نصیری ، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی و متخصص انکولوژی)سرطان شناسی( در پاسخ به این سؤال که آیا استفاده از ظروف یکبار مصرف ممکن است سرطانزا باشد؟

می گوید: ظروف یکبار مصرف انواع مختلف دارد چون در ساخت آنها ممکن است از مواد شیمیایی استفاده شده باشد که پلاستیک را می سازند و یا موادی که نهایتاً به کاغذ و مقوا ختم می شود.

 توصیه متخصصان این است که از نظر سلامت ، ظروف یکبار مصرف و لیوان کاغذی را استفاده کنند.

 همچنین هر ظرفی که ساخت و بنیادش به پلاستیک ختم می شود و با مواد شیمیایی سالم بسازند.

زیرا بازیافت پلاستیکهای خشک اگر با نظارت دقیق روی ساخت آنها انجام نشود، نهایتاً مواد دست دومی است که طبخ غذا یا مصرف غذا در آنها توصیه نمی شود بخصوص مواد داغ که کاملاً ضرر دارد.

 

به گفته این متخصص سرطان شناسی ، غذاهایی مثل سوپ ، آش و نظیر آن یا نوشیدنی هایی مثل چای و قهوه که در این ظروف سرو می گردد اصلاً توصیه نمی شود به ویژه از ظروفی که از بازیافت منازل و مواد خشک منازل تهیه می گردد ابداً نباید استفاده نمود.

مصرف این ظروف فقط در مواردی که مواد پلاستیکی استاندارد و مورد تأیید باشد بدون اشکال است باز هم به هیچ وجه چه غذا چه نوشیدنی در صورتی که بیش از ۴۰ درجه حرارت دارد نباید داخل این ظروف یکبار مصرف (پلاستیکی) حتی در مورد تأیید شده ها استفاده شود.