الکتروموتور صنعتی موتوژن و ویژگی های آن

 

الکتروموتور صنعتی موتوژن یا الکتروموتور القایی موتوژن توسط پره های تعبیه شده و پروانه پلاستیکی در دو انتهای روتور قفس سنجابی خنک کاری می شود. این نوع موتورهای الکتریکی و موتور برق بسته بوده و  براساس استانداردهای بین المللی طراحی شده و کلیه مراحل تولید آنها با استفاده از تکنولوژی مدرن انجام می شود.

 

تهویه الکتروموتور:

 

پروانه الکتروموتورها از جنس پلی آمید با مقاومت مکانیکی بالا تولید گردیده که در انتهای موتورها بر روی شفت نصب می شود. هوا توسط چرخش پروانه از عقب موتور به طرف جلو و بر روی بدنه دمیده می شود.

 

جعبه ترمینال الکتروموتور موتوژن:

 

جعبه ترمینال به صورت یکپارچه با فریم ریخته گری می شود و امکان هدایت کابل های برق را از قسمت راست و چپ جعبه ترمینال فراهم می سازد. به این منظور گلندهای استاندارد براساس DIN46320 استفاده می شود.

 

شفت الکتروموتور موتوژن:

 

شفت الکتروموتور با یک سر خروجی تولید میگردد. ابعاد نهایی شفت ها با تلرانس های دقیق توسط دستگاه CNC ماشین کاری می شوند، خار و جای خار بر روی شفت طبق استاندارد DIN6880 می باشد.

دایکاست روتورها با آلومینیوم خالص می باشد و پس از تولید کامل روتورها، بالانس دینامیکی آنها با دستگاه های کاملا دقیق صورت می گیرد.

 

فریم:

 

فریم الکتروموتور صنعتی موتوژن تا سایز ۱۶۰ از آلیاژ آلومینیوم به روش دایکاست و از سایز ۱۶۰ به بالا از جنس چدن ریخته گری می شود.

 

بلبرینگ الکتروموتور موتوژن:

 

بلبرینگ های مورد استفاده در الکتروموتور تا سایز فریم ۲۰۰ از نوع ۲ Z و از ۲۰۰ به بالا از نوع Z می باشند.

 

اثر تغییرات ولتاژ و فرکانس منبع تغذیه:

 

براساس استاندارد IEC60034-1 الکتروموتورهای موتوژن با تغییرات ولتاژ تا ۵%+- یا فرکانس تا ۲%+- قادر به انجام کار مورد نظر می باشند. اما در این حالت مشخصات کارآیی آنها لزوما با مشخصات کارآیی در ولتاژ و فرکانس نامی بطور کامل مطابقت نکرده و اختلاف جزئی وجود خواهد داشت و دمای آنها کمی بیشتر از حالت کار در ولتاژ و فرکانس نامی خواهد بود. نکات فوق در حالت تغییرات همزمان ولتاژ و فرکانس نیز صادق است.

 

اتصال زمین:

 

الکتروموتور صنعتی و موتور برق موتوژن دارای دو محل اتصال زمین می باشد که با علامت مشخص شده. یکی از آنها در داخل جعبه ترمینال و دیگری بر روی پایه الکتروموتور تعبیه شده است.

 

اضافه بار:

 

الکتروموتورها بعد از رسیدن به دمای کاری نرمال، بر اساس استاندارد IEC60034-1 قادر به تحمل بار اضافی تا ۱.۵ برابر جریان نامی به مدت ۲ دقیقه هستند.

 

گشتاور اضافی لحظه ای:

 

الکتروموتورها در ولتاژ و فرکانس نامی خود، بدون کاهش ناگهانی سرعت یا توقف، قادر به تحمل گشتاور اضافی تا ۶۰% گشتاور نامی خود به مدت ۱۵ ثانیه می باشند.

 

درجه حفاظت:

 

میزان حفاظت الکتروموتور در مقابل نفوذ ذرات خارجی، آب و گرد وغبار بر اساس استاندارد IEC60034-5 تعریف می شود.

 

ولتاژ و فرکانس:

 

الکتروموتورهای صنعتی موتوژن بطور معمول برای فرکانس ۵۰HZ و ولتاژهای مطابق با جداول مشخصات نامی طراحی شده اند، الکتروموتور طراحی شده برای کار با فرکانس ۵۰HZ را میتوان با منبع تغذیه ۶۰HZ نیز به کار برد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.