آزمون کولر گازی

با توجه به اهمیت روزافزون مصرف بهینه انرژی و وجود کولر گازی  با گرید های مختلف انرژی در بازار ، توضیحاتی درباره روش های آزمون کولرگازی و چگونگی محاسبه گرید انرژی ارائه می شود . برای آزمون عملکرد و میزان مصرف انرژی یک کولرگازی دو روش رایج وجود دارد که در استاندارد بین المللی مربوطه نیز به این دو روش اشاره شده است.


روش کالیمتری ( گرماسنجی )
 

در این روش با استفاده از تجهیزات گرماسنجی میزان گرمایی که کولرگازی می تواند از محیط بگیرد تعیین می شود .

برای عمل خنک سازی کولرگازی ، انرژی الکتریکی مصرف می شود که با تقسیم میزان انرژی الکتریکی مصرف شده ، شاخص مصرف انرژی (EER) محاسبه می گردد.



روش آنتالپی هوا

در این روش با استفاده از تغییرات آنتالپی هوای محیط و انرژی الکتریکی مصرف شده ، شاخص مصرف انرژی محاسبه می شود .

روش کار بر اساس اختلاف آنتالپی هوای ورودی به کولرگازی و هوای خروجی از کولرگازی می باشد. میزان اختلاف آنتالپی ، با اندازه گیری نرخ هوای خارج شده از کولر گازی و اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی کولرگازی محاسبه  می گردد . لازم به ذکر است که آنتالپی نقاط  مورد با توجه  به خواص هوا ( دما ، میزان رطوبت ، چگالی ) و با استفاده از جدول سایکرومتریک هوا محاسبه می گردد. در نهایت اختلاف آنتالپی نقاط کاری مورد نظرمحاسبه شده و با در نظر گرفتن میزان انرژی الکتریکی مصرف شده ، شاخص مصرف انرژی

محاسبه می گردد . گرید مصرف انرژی بر اساس این شاخص تعیین شده و پس از تایید ماجع ذیصلاح بر روی برچسب انرژی کولرگازی درج می گردد .

در آزمایشگاه صرفه جویی انرژی سابا از روش آنتالپی هوا برای آزمون و فروش کولرگازی استفاده می شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.