واحد چاپ از دو سیلندر رنگ، یک سیلندر کلیشه و یک سیلندر فشار تشکیل شده است که در این بین قطر سیلندر کلیشه از همه بیشتر و قطر سیلندرهای رنگ از همه کمتر است.
سیلندرهای رنگ مماس به یکدیگر و در خلاف جهت همدیگر در گردشند. در بالاترین ارتفاع قرار دارند (در ماشینهای قدیمیدر پایین ترین ارتفاع قرار داشتند و چاپ مقوا از زیر بود) و جوهر توسط پمپ در بین آنها و در وسط طول سیلندر ریخته میشود. دو طرف سیلندرها نسبت به یکدیگر تراز بوده و جوهر مذکور در طول سیلندرها حرکت کرده و توسط نیروی وزن خود به محل اولیه خود بر میگردد.
سیلندرهای رنگ در ماشین چاپ فلکسو دارای دو جنس متفاوت لاستیکی و فلزی میباشند. سیلندر لاستیکی بر اثر تماس با سیلندر فلزی مقدار اضافی جوهر را از سطح آن تمیز کرده و در واقع با سیلندر فلزی کانالی برای عبور جوهر ساختهاند.
اما سیلندر فلزی مهمترین جزء ماشین چاپ است و عملکرد ماشین به نوع و نحوة ساخت آن بستگی دارد. در تمام سطح این سیلندر حفرههای بسیار کوچکی قرار دارد که اصطلاحا به آنها چشمه میگویند و بهدلیل وجود این حفرهها به این سیلندر، آنیلوکسنام نهادهاند.
نقش این چشمهها در کیفیت چاپ بسیار مهم است. مقطع سطحی این حفرهها از چهار ضلعی تا شش ضلعی و هشت ضلعی ساخته میشوند و هرچه تعداد این اضلاع بیشتر باشد عمر مفید سیلندر بیشتر است و در تماس با کلیشه دیرتر ساییده میشود.
این حفرهها در عمق به صورت منشور در آمدهاند و تعداد این حفرهها در واحد سطح معیاری است برای کیفیت چاپ ماشین.
نقشی کهاین حفرات بر عهده دارند در واقع جای دادن میزان تعریف شدهای از جوهر داخل خود بوده و چون جوهر اضافه نیز توسط سیلندر لاستیکی تمیز میشود، در نتیجه ضخامت فیلم جوهر که توسط کلیشه از سیلندر آنیلوکس جدا میشود استاندارد و برابر 7 میکرون میباشد.
اهمیت این موضوع زمانی دو چندان میشود که در نقاطی از تصویر نیاز به چاپ ترکیبی و یا هافتون باشد که ضخامت فیلم بسیار تاثیرگذار است.
سیلندر کلیشه پایینتر از سیلندرهای رنگ است و کلیشه که یک لوح نرم ژلاتینی است و بر روی طلقی مونتاژ شده است، بر روی سیلندر کلیشه بسته میشود.
بر اثر چرخش سیلندرها کلیشه میزان یکنواختی از جوهر را از آنیلوکس گرفته و همان را عینا به شیت مقوا منتقل میکند. شیت مقوا از بین سیلندر کلیشه و فشار حرکت میکند.
سیلندر فشار نیز بر اثر نزدیک و یا دور شدن از سیلندر کلیشه، فاصله را با توجه به ضخامت شیتها تنظیم میکند و در نهایت شیتها را بهطرف جلو میراند.
بسته به این که ماشین چاپ کارتن چند رنگ باشد، به همان تعداد باید واحد چاپ داشته باشد که هر کدام مجزا و بهصورت سری عمل میکنند که این ماشینها اصطلاحا از تک چاپ تا اخیرا به هشت چاپ رسیدهاند.
نکته مهمیکه پرداختن به آن ضروری است، مکانیسم انعقاد مرکب است چرا که در چاپهای ترکیبی که رنگها بلافاصله بر روی هم میآیند، رنگ قبلی که در واحد چاپ قبلی بر روی کاغذ خورده است در زمانی کمتر از نیم ثانیه باید منعقد شود.
پس از آنکه مرکب بهوسیلة ماشین چاپ، بر روی کاغذ قرار گرفت طی یکی از چند مکانیسم جذب، اکسیداسیون- پلیمریزاسیون، تبخیر و یا ترکیبی از آنها صورت میگیرد. این پدیده با مکانیسمهای مختلفی انجام میشود.
وقتی که لایهای مرکب بر روی سطح ورقهای کاغذ قرار گرفت، بخشی از آن فورا به داخل حفرات ورقه جذب میشود.
میزان جذب از کاغذ به کاغذی دیگر متغیر بوده و به عوامل زیادی وابسته است. فیلم مرکب شامل سوسپانسیونی از ذرات رنگدانه مستقر بر روی عناصر ناقل مرکب است.
بخشی از بستر مایع مرکب، بهوسیلة عمل مویین فورا بهداخل ورقه کشیده میشود و بدین طریق موجب میشود تا بقیه مرکب بر روی سطح ورقه باقی بماند و باعث اتصال و ترکیب رنگدانهها به همدیگر شده و لایه رنگی کم و بیش جامدی تشکیل شود.
میزان جذب در کاغذهای پوششدار و بدون پوشش متفاوت است به طوری که در کاغذ با پرداختهای نرمتر و زبرتر در مقایسه با پرداختهای سخت تر و صاف بیشتر است. آهاردهی سطحی نیز در میزان جذب اثر منفی دارد. همنچنین غلطکزنی زیاد در مراحل نهایی کارتن سازی موجب کاهش میزان جذب مرکب میشوند.
مکانیسم دیگر فرایند اکسیداسیون- پلیمریزاسیون است، این فرایند ممکن است قبل از مالیدن مرکب به سطح ورقها آغاز شود. مرکبهای ساخته شده از روغنهای طبیعی و سنتزی، محتوی عناصر منعقد کنندۀ فلزی میباشد که به عنوان کاتالیزور عمل کرده و عمل خشک شدن را تسریع میکند.
مکانیسم دیگر فرایند تبخیری است که در آن مرکب در معرض عوامل تسریع تبخیر مانند حرارت و یا باد قرار میگیرد. البته اخیرا از اشعة مادون قرمز و یا ماورا بنفش برای انعقاد و یا تثبیت مرکب استفاده میکنند.
واحد چاکزن
این واحد بلافاصله بعد از واحدهای چاپ بر روی ماشین قرار دارد که بعد از چاپ تصویر و متون بر روی کارتن دو طول و دو عرض جعبه کارتن را با خط تا انداختن و چاکزدن دربها مشخص میکند .
واحد جمعکننده
واحد جمعکننده طویل ترین واحد ماشین چاپ است که در این واحد کارتن سازی از سر و ته به هم توسط چسب متصل میشود و جعبه کارتن کاملی شکل میگیرد. در انتهای این واحد کنتور تعداد در بسته نصب شده که حین تولید، بستهها با تعداد مساوی را به سمت بستهبندی روانه میشوند. پس از بستهبندی کارتن ها، آماده ارسال برای مصرفکننده میشوند.
بویل روغن داغ مدل ALHOB به صورت یکپارچه و در دو نوع کوئلی (OIL TUBE) ایستاده و افقی بر اساس استاندارد های بین الملی API و DIN4754 از ظرفیت 200/000 Kcal/hrتا 5/000/000 Kcal/hr می باشد که با فشار کاری 10 اتمسفر و دمای خروجی روغن داغ تا 300 درجه سانتی گراد می باشد .
موارد استفاده دیگ های فوق ( و دیگ بخار ) برای دماهای بالا در پروژه های تاسیسات صنعتی ، صنایع غذایی و… با امکان بهره گیری از مشعل با سوخت گاز یا گازوئیلی یا دوگانه سوز متناسب با شرایط درهر محل می باشد.
امکان عملکرد تا دمای بیش از 300 درجه سانتیگراد
قدرت تحمل شوک حرارتی ناشی از تفاوت دمایی روغن ورودی و خروجی تا دمای 50 درجه سانتی گراد
دارای افت فشار کم در سیستم که موجب پایین امدن هزینه پمپاژ می شود
به کار گیری از ورق ها و لوله های کفیت بالااز نوع اتشخوار
به کار گیری از کنترلرهای بسیار دقیق ساخت کشورهای اروپایی و آمریکایی همراه با نشان دهنده دیجیتال
دارای ایمنی و بازدهی بالا
سهولت در نگهداری و بهره برداری
پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش گسترده و تعهد تامین قطعات یدکی به مدت 5 سال
دارای ضریب اطمینان بالا در طراحی بدنه و اجزا ء داخلی و همچنین زیبایی ،ضمن رعایت عدم استهلاک بالا و بهینه سازی مصرف انرژی
به کار گیری تیوب های DIN 17175-ST35.8
به کار گیری از فولادهای آلیاژی DIN17155-17mn4
استفاده از سیمان های نسوز 2200 درجه سانتیگراد فوندو فرانسه
استفاده از از پشم سنگ در عایق کاری بدنه با دانسیته 128 کیلوگرم بر متر مکعب و تحمل دمایی 1260 درجه سانتی گراد
ظرفیت و مشخصات فنی دیگ روغن داغ:
1- دارای فشار طراحی 11 اتمسفر
2- دارای فشار تست هیدرو استاتیک 5/16 اتمسفر
3- بیشترین فشار کار بویلر روغن داغ 10 اتمسفر
4- سیستم ساخت دیگ روغن داغ به صورت افقی می باشد
متعلقات:
1– مجهز به مشعل تمام اتوماتیک ( گاز – گازوئیل –و دو گانه سوز ) استاندارد به انتخاب مشتری.
2 - دارای یک دستگاه پمپ سیر کوله متناسب با ظرفیت دیگ روغن داغ.
3 – مجهز به الکترو پمپ دنده ای جهت تزریق روغن به سیستم .
4 – دارای پرشر سوئیچ جهت تنظیم فشار روغن .
5 – مجهز به ترموستات دیجیتالی برای تنظیم حرارت روغن و حرارت اگزوز .
6– دارای مانومتر روغن استیل به منظور ملاحظه فشار سیستم رفت و برگشت روغن داغ.
7 – دارای ترموتر اروپایی غلاف استیل برای ملاحظه حرارت سیستم رفت و برگشت روغن داغ .
8 – دارای صافی مخصوص با توری تمام استیل در مسیر برگشت روغن .
9 – مجهز به لرزه گیر جهت تنش گیری لوله ها از پمپ سیر کوله روغن داغ
10– مجهز به تابلو فرمان هوشمند تمام اتوماتیک جهت کنترل دستگاه بالوازم اصلی .
11– دارای منبع سپراتور.
12– منبع تغذیه روغن و روغن صنعتی متناسب با ظرفیت بویلر روغن داغ.
13– منبع انبساط همراه با لول کنترل اتوماتیک متناسب با ظرفیت دیگ روغن داغ.
۱) از نصب دستگاه پرده هوا در مکان هایی که امکان ورود آب به داخل دستگاه و موتور آن وجود دارد خودداری نمایید .
۲) گرد و غبار و آلودگی هوا میتواند به مرور زمان موجب برهم خوردن بالانس و نامتوازن شدن پروانه ها شده و محور موتور را از تراز خارج کرده و موجب لرزش و در نهایت شکستن پروانه یا سوختن موتور گردد .
به همین دلیل سرویس دوره ای دستگاه ضروری می باشد .
۳) در دستگاه هایی که مجهز به میکروسوئیچ می باشد در زمان های پر تردد بهتر است دستگاه از حالت اتومات خارج شده و دائم کار شود .
۴) از بنزین یا تینر و یا سایر مواد شیمیایی برای پاک کردن دستگاه استفاده نکنید .
انتخاب پرده هوای مناسب:
۱- انتخاب مناسب پرده هوا در راندمان و کارایی تجهیزات تهویه بسیار موثر است.
۲- یک پرده هوا با قدرت پایین فن نمی تواند جلوی ورود هوای سرد را بگیرد و بلعکس، نصب سیستمی قدرتمند در ارتفاع های پایین می تواند برای افرادی که در زیر آن ایستاده اند نامطلوب و پر سر و صدا باشد.
۳- برای حصول به نتیجه بهتر مطلوب است که کل عرض درب تحت جریان پیوسته هوا قرار گیرد.
۴- در زمان فروش پرده هوا دقت داشته باشید که پرده ها هم می توانند المنت های گرم داشته باشد و هم بدون المنت باشند و هر دوی آن ها افت انرژی را به یک میزان کاهش می دهند و تفاوتشان به تاثیر گذاری روی افراد در محل باز می گردد و وجود المنت های گرمایی، هوا را در ورودی خشک کرده و محیط را گرم می کند.
تعیین این که یک اتاق چه میزان هوای گرم نیاز دارد بستگی به اختلاف دمای داخل و بیرون داشته و به اینکه غیر از پرده هوا چند منبع گرمایشی دیگر در محل موجود است بستگی دارد.
سورتینگ مواد غذایی به چه صورت انجام می گیرد ؟
برای دسته بندی کالا بر اساس وزن از چه تکنولوژی استفاده می شود ؟
یکسان بودن کیفیت و کمیت کالای تولیدی در جلب و نگهداری صحیح مصرف کننده، نقش اصلی را ایفا می کند.
دسته بندی کالاها بر اساس کمیت وزنی، روشی کاربردی و مرسوم است که در صنایع گسترده ای کاربرد دارد.
به منظور دسته بندی کالاهایی که کمیت وزنی یکسانی دارند، روش های گوناگونی وجود دارد.
در مورد اجناسی که هر واحد آن وزن قابل تغییر و مشخص است، به راحتی می توان این دسته بندی را بر اساس تعداد انجام داد.
اما در مورد کالاهایی نظیر مواد غذایی طبیعی فرآوری نشده، وزن هر واحد کالا مشخص نیست و لزوما با بقیه کالا یکسان نمی باشد.
برای دسته بندی این کالاها در گروه های وزنی مختلف، از دستگاه جداکننده وزنی (دستگاه سورتر یا عمل سورتینگ) استفاده می شود.
دستگاه سورتر، کالای مورد نظر را در دسته های مختلف وزنی جداسازی می نماید مانند سیستم سورتینگ مرغ .
در نتیجه کالا دردبسته های مختلف جداسازی (سورت) می گردد و هر دسته دارای کالاهایی با وزن های مشابه خواهد بود.
بدیهی است که بسته بندی و فروش کالاهایی با وزن های یکسان به مراتب ساده تر و مقرون به صرفه تر از بسته بندی و فروش آنها با وزن های گوناگون است.
دستگاه سورتر (دستگاه سورتینگ) می تواند از دو تا ده دسته وزنی مختلف کالا را تشخیص داده و جداسازی (سورت) نماید.
دستگاه سورتر (دستگاه سورتینگ) برای دسته بندی هر نوع کالایی قابل استفاده است. یک کاربرد متداول دستگاه سورتر (سورتینگ) جداسازی محصولات غذایی طبیعی فرآوردی نشده است.
دستگاه سورتر (دستگاه سورتینگ) در صنایع غذایی همچون میوه، گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز، خرما، سیب زمینی، محصولات کشاورزی (قارچ، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، خیار و …)، سبزیجات بسته بندی شده و … کاربرد دارد.
دستگاه سورتر دستگاه سورتینگ مرغ ، می تواند مرغ را در بازه های مختلف وزنی طبقه بندی کرده و فروش این محصول را به مراتب ساده تر نماید