اثر وضعیت کارگر Worker Position Effect

 

هدف از تهویه صنعتی، کنترل میزان تماس کارگر با آلاینده های سمی موجود در هوا به طور ایمن و قابل اعتماد است.

 تهویه مکنده موضعی  shahrokhi ، به عنوان یکی از روشهای اصلی کنترل مهندسی، به گونه ای طراحی میشود که نزدیک به نقطه مولد آلودگی نصب گردد.

اغلب وضعیت کارگر نسبت به جریان هوا در نظر گرفته نمیشود. مطالعات نشان می دهد که وضعیت کارگر نسبت به مسیر جران هوا عامل مهمی در تعیین غلظت آلودگی در ناحیه تنفسی او می باشد.

 

مطالعات نشان می دهد که هنگام استفاده از هودهای بزرگ اتاقکی، در مواقعی که جریان هوا تفریبا یکنواخت است پدیده فوق مهم است.

 مطالعات بررسی میزان تماس با استفاده از مجسمه های خیاطی برای شبیه سازی راهبر در یک هود از نوع اتاقک که برای انتقال پودر به کار میرفت نشان داد که در تمام موارد، میزان تماس برای وضعیت شماره 1 با ضریب 2000 مرتبه کمتر از وضعیت شماره 2 بود.

مطالعه موردی دوم تایید کرد زنانی که با استفاده از روش افشانه (اسپری) و برس از چسب هایی با زمینه کلروفرم استفاده می کردند، با وجود اینکه در اتاقکهای تهویه شده مشغول به کار بودند بطور قابل ملاحظه ای در تماس با این ماده بودند.

هنگامی که کارگران در کنار جریان هوا یعنی شبیه وضعیت 1 قرار گرفتند، میزان تماس 50% کاهش یافت.

 روش اسپری کردن نشان داد که قرار داشتن کارگر در زاویه 30 درجه نسبت به مسیر جریان هوا و نگهداشتن نازل در سمت رو به پایین دست جریان، بهترین حالت است. برای رسیدن به سطح تماس مجاز نیاز به هیچ گونه تغییری در طرح واقعی یا میزان جریان هوای اتاقک نبود.

 

در بحث قبل، فرض بر این است که کارگر در مسیر متلاطم اشیاء بالادست قرار ندارد. برای ازیابی امکان وقع جریان معکوس در شرایط پیچیده تر لازم است پژوهشها و مطالعات عملی بیشتری در این عرصه صورت گیرد.

 اگر چه اهمیت آثار پدیده جدایی لایه مرزی در هودهای مکنده موضعی و هود آشپزخانه صنعتی کوچکتر هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

سه مطالعه پیشنهاد می کند که قرار گرفتن در جهت عمود بر مسیر جریان حتی در این مورد نیز مفید است.

توصیه می شود که در صورت عملی بودن، از وضعیت جنبی استفاده شود. در موارد خاص ممکن است جریان رو به پایین نیز منافع مشابهی در برداشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.