مدارک ومشخصات مولد بخار

 

ماده 6: هر مولد بخار باید دارای گواهینامه ای که شامل کلیه مدارک و مشخصات فنی که از طرف سازنده بکار رفته و همچنین محاسبات فنی و ابعاد و اطلاعاتی که با لوحه شناسایی تطبیق نماید باشد.

 

ماده 7: گواهینامه مذکور در ماده 6 باید شامل کلیه آزمایش های (مخرب و غیر مخرب ) که در حین ساختمان مولد و دیگ بخار روی مصالح و خود آن بعمل آمده است باشد.

 

ماده 8: گواهینامه مذکور باید درتمام مدت در کارخانه نگهداری و در صورت مطالبه بازرسان کار ارائه گردد.

 

 

 

- بازرسی دیگ های بخار

 

ماده 9: مولد بخار باید از داخل و خارج به وسیله بازرسان بصیر که از طرف مقام صلاحیتدار اجازه داشته باشند به ترتیب زیر بازرسی گردد.

 

 الف - درحین ساخت .

 

 ب - بعد از نصب و قبل از آنکه به کارانداخته شود.

 

 ج - پس از هر نوع تعمیر اساسی یا تجدید ساختمان و قبل از راه اندازی مجدد.

 

 د - منظماً در فواصل کمتر از 12 ماه .

 

ماده 10: هرموقع که ازطرف مقامصلاحیتدار دستوربازرسی داخلیمولد بخار صادر شود مالک یا بهرهبردار موظف است برای موعد تعیینشده دستگاه را تخلیه، سرد، باز و شستشو نماید.

 

ماده 11: در مورد مولدهای بخار با اجاق داخلی لازم است برای تسهیل عمل بازرسی قطعات شبکه و همچنین مقداری از آجرهای نسوز دور دهانه و قطعات دیگری که مزاحم بازرسی مورد نظر باشد برداشته شود.

 

ماده 12: برای آزمایش آبسرد (هیدرواستاتیک ) فشار آزمایش نباید از یک برابر و نیم حداکثر فشار موثر مجاز مولد بخارا تجاوز نماید و این آزمایش طبق ترتیباتی که از طرف مقام صلاحیتدار داده می شود باید صورت گیرد. علاوه بر آزمایش هیدرواستاتیک لازمست قسمت هایی که درآنها قطعات تقویتی جوشکاری شده دیگ بخار و در آزمایش فوق معایب آنها معمولا ظاهر نمی گردد از طریق سوراخهایی که به این منظور در قطعات تقویتی تعبیه گردیده آزمایش لازم به عمل آید.

 

ماده 13: برای آزمایش هیدرواستاتیک لازمست سوپاپ های اطمینان برداشته شود و محل آنها به وسیله در پوش با مقاومت کافی مسدود گردد.

 

ماده 14: پس از آزمایش آب سرد طبق ماده 12 باید مجدداً سوپاپ های اطمینان را سوار نموده دستگاه را بافشار عادی مربوطه برای مطمئن شدن از صحت کار سوپاپ های اطمینان آزمایش نمود.

 

ماده 15: چنانچه در اثر بازرسی معلوم گردد که بکار انداختن دستگاه اطمینان بخش نیست و یا آنکه دستگاه مجهز به لوازم حفاظتی کامل نبوده و یا این لوازم به نحو صحیح تنظیم و ترتیب داده نشده تا زمانی که نقائص فوق الذکر مرتفع نگردد به کار انداختن دستگاه ممنوع خواهد بود.

 

ماده 16: در صورتی که در ضمن بازرسی معایب و فرسودگی هایی مشاهده گردد که احتمال انفجار دستگاه برود لازمست فشار مجاز دستگاه را به حد کافی تقلیل دهند تا از امکان خطر احتمالی جلوگیری شود و این تقلیل فشار باید با رعایت مدت کارکرد ومیزان فرسودگی دستگاه تعیین گردد.

 

ماده 17: نکاتی که در حین بازرسی باید رعایت شوند عبارتند از:

 

الف - امتداد شعله باید در محور کوره قرار گیرد.

 

ب- دستگاه های تنظیمکننده سطح آب در وضعیت پایین و بالا بایدبهنحو مطلوب عملنماید.

 

ج - حصول اطمینان از احتراق کامل .

 

د - حصول اطمینان از صحت کار کلیه سیستمهای خود کار.

 

هـ - انجام سایر آزمایش های ضروری .

 

ماده 18: ولتاژ چراغهای الکتریکی دوره گرد یا ابزارهای برقی دستی که برای بازرسی یا تعمیرات مولد بخار به کار برده می شود نباید از 24 ولت تجاوز کند (به استثنای دستگاه جوشکاری الکتریکی ).

 

موادشیمیایی مورد استفاده درسیستم های تصفیه آب

اسید ها:

 

اﯾﻦ اﺳﯿﺪﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ اﺳﯿﺪ ﻫﯿﺪروﮐﻠﺮﯾﮏ ﯾﺎ اﺳﯿﺪ ﺳﻮﻟﻔﻮرﯾﮏ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای ﮐﺎﻫﺶ PH ﺑﻪ ﺧﻮراک ﺗﺰرﯾﻖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

اﺳﯿﺪ ﺳﻮﻟﻔﻮرﯾﮏ ﺑﯿﺸتر از اﺳﯿﺪ ﻫﯿﺪروﮐﻠﺮﯾﮏ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد. ﯾﮑﯽ از دﻻﯾﻞ آن ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮ اﺳﯿﺪ ﺳﻮﻟﻔﻮرﯾﮏ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ اﺳﯿﺪ ﻫﯿﺪروﮐﻠﺮﯾﮏ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻣﺰﯾﺖ دﯾﮕﺮ آنتی اسکالانت ها آن ﻓﺮار ﻧﺒﻮدﻧﺶ اﺳﺖ ﻟﺬا ﺑﺎﻋﺚ ﺧﻮردﮔﯽ ﻗﻄﻌﺎت ﻓﻠﺰی محیط نمی ﺷﻮد.

 ﮔﺎﻫﯽ اوﻗﺎت ﺑﯿﺶ از داده اﺳﺖ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ دﻓﻊ ﯾﻮن ﺳﻮﻟﻔﺎت ازﯾﻮن ﮐﻠﺮﯾﺪ در ﻏﺸﺎ، اﻏﻠﺐ اﺳﯿﺪ ﺳﻮﻟﻔﻮرﯾﮏ ﺑﻪ اﺳﯿﺪﻫﯿﺪروﮐﻠﺮﯾﮏ ﺗﺮﺟﯿﺢ داده ﻣﯽ ﺷﻮد.

 

ﻣﻮاد ﮐﻠﺮ زدا :

 

ﻫﯿﭻ ﮔﺎه ﻧﺒﺎﯾﺪ درآب ﺧﻮراک RO ﮐﻠﺮ آزاد ﺑﺎﻗﯽ ﻣﺎﻧﺪه وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺣﺘﯽ ﻣﻘﺎدﯾﺮ ﮐﻢ ﮐﻠﺮ در ﺟﺮﯾﺎن ﺧﻮراک ﺑﺎﻋﺚ اﮐﺴﯿﺪاﺳﯿﻮن ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻏﺸﺎ ﻣﯿﺸﻮد.

ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﻮاد اﮐﺴﯿﺪان در ﺳﯿﺴﺘﻢ RO وﺟﻮد ﻧﺪارد.

دو روش ﻣﻌﻤﻮل در ﭘﯿﺶ ﺗﺼﻔﯿﻪ ﺑﺮای ﮐﺎﻫﺶ ﺳﻄﺢ ﮐﻠﺮ، ﺟﺬب روی ﻓﯿﻠترﮐﺮﺑﻦ ﮔﺮاﻧﻮﻻر ﻓﻌﺎل ﺷﺪه، و ﯾﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﯾﮏ ﻣﺎده ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﮐﺎﻫﻨﺪه ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺪﯾﻢ ﺑﯽ ﺳﻮﻟﻔﺎت اﺳﺖ.

 

ﺳﯿﺎل ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺎ ﺿﺪ رﺳﻮب ﻫﺎ (آنتی اسکالانت)

 

ﺗﻌﺪاد ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎدی ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ و آنتی اسکالانت  وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺿﺪ رﺳﻮب ﻫﺎ و ﺳﯿﺎل ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺎی محتلفی ﺑﺮای بهبود ﻋﻤﻠﯿﺎت RO و NF ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ.

ﺿﺪ رﺳﻮب ﻫﺎ ﺧﺎﻧﻮاده ای از ﻣﻮاد ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺮای اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺸﮑﯿﻞ و ﺗﻪ ﻧﺸﯿﻨﯽ ﮐﺮﯾﺴﺘﺎ ل ﻫﺎی نمک ﻫﺎی ﻣﻌﺪﻧﯽ، ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﻧﺪ. اﻏﻠﺐ ﺿﺪرﺳﻮب ﻫﺎ ﭘﻠﯿﻤﺮﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه آﻟﯽﻫﺴﺘﻨﺪ ( ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻠﯽ اﮐﺮﯾﻠﯿﮏ اﺳﯿﺪ، ﮐﺮﺑﻮﮐﺴﯿﻠﯿﮏ اﺳﯿﺪ، ﭘﻠﯽ ﻣﺎﻟﺌﯿﮏ اﺳﯿﺪ، ﻓﺴﻔﺎت ﻫﺎی آﻟﯽ، ﭘﻠﯽ ﻓﺴﻔﺎت ﻫﺎ ، ﻓﺴﻔﻮﻧﺎت ﻫﺎ، آﻧﯿﻮﻧﯿﮏ ﭘﻠﯿﻤﺮﻫﺎ و..). ﺟﺮم ﻣﻮﻟﮑﻮﻟﯽ اﯾﻦ ﭘﻠﯿﻤﺮﻫﺎ ﺑﯿﻦ 2000ﺗﺎ Dalton 10000 اﺳﺖ.

آزمایش ذرات مغناطیسی

 

بازرسی با ذرات مغناطیسی، روش حساسی برای ردیابی عیوب سطحی و برخی نقصهای زیر سطحی قطعات فرو مغناطیسی است.

پارامترهای اساسی فرآیند و تست های غیر مخرب  به مفاهیم نسبتاً ساده‌ای بستگی دارد. هنگامی که یک قطعه فرومغناطیسی، مغناطیس می‌شود، ناپیوستگی مغناطیسی که تقریباً در راستای عمود بر جهت میدان مغناطیسی واقع است، موجب ایجاد یک میدان نشتی قوی می‌شود.

 این میدان نشتی در رو و بالای سطح قطعه مغناطیس شده حضور داشته و می‌تواند آشکارا توسط ذرات ریز مغناطیسی دیدپذیر شود. پاشیدن ذرات خشک یا ذرات مرطوب با یک مایع محلول بر روی سطح قطعه، موجب تجمع ذرات مغناطیسی روی خط گسل خواهد شد.

بنابراین پل مغناطیسی تشکیل شده، موقعیت، اندازه و شکل ناپیوستگی را نشان می‌دهد.


یک قطعه را می‌توان با به کاربردن آهنرباهای دائم، آهنرباهای الکتریکی و یا عبور یک جریان قوی از درون یا برون قطعه، مغناطیس کرد.

با توجه به این که با روش آخر می‌توان میدانهای مغناطیسی با شدت زیاد در داخل قطعه ایجاد کرد، این روش به صورت گسترده‌ای در کنترل کیفی محصول به کار می‌رود زیرا این روش حساسیت خوبی برای شناسایی عیوب قطعات و آشکارسازی آنها عرضه می‌دارد

 

 

روشهای مغناطیس کردن قطعات :

 

 

1.      ایجاد شدن میدان مغناطیسی به صورت دایره ای

2.      ایجاد شدن میدان مغناطیسی به صورت طولی

 

انواع جریان مغناطیس کننده :

 

1.      جریان متناوب

2.      جریان مستقیم

 

روشهای ایجاد میدان مغناطیسی:

 

1.      روش بکارگیری یوک در تست های غیر مخرب

2.      روش بکارگیری هادی مرکزی

3.      روش تماس مستقیم

 

ذرات مغناطیسی :

 

از نظر رنگ:

1.      رنگی هستند قرمز , زرد, سیاه و ...

2.      با پوششی از مواد فلورسنت می باشند

 

 

از نظر سیال حامل :

 

1.      معلق در هوا (روش خشک )

2.      معلق در مایع (روش تر )

 

 

از نظر اندازه :

 

 

1.      ذرات درشت

2.      ذرات ریز

 

از نظر شکل:

 

1.      دراز و باریک

2.      کروی شکل

 

مزایا :

 

1.      برای ترکهای خیلی ریز

2.      برای ناپیوستگی های زیر سطحی

3.      حساسیت بازرسی بالاست

4.      درضمن تولید ودرانتهای کاردرحین کارقطعه قابل انجام است

 

 

معایب :

 

1.      برای مواد فرو مغناطیس است

2.      جهت جریان باید عمود بر ترک باشد

3.      معمولا دویاچند مرتبه باید انجام شود

4.      بسته به عمق ترک میدان باید قویتر باشد

 

دانستنی های روغن و گریس

فیلتر هوا و روغن صنعتی بهتر است در هر تعویض روغن عوض گردد .

یکی  از دلایل خرابی و سایش موتور ، فیلر هوای نامرغوب  است .

غلظت و ویسکوزیته  روغن موتور نشان دهنده کیفیت آن نمی باشد .

تیرگی و سیاه شدن روغن موتور در مدت زمان کارکرد میتواند نشان دهنده  یک روغن بی کیفیت باشد.

گازوئیل هم در زمستان به ضد یخ نیاز دارد .

ضدیخ از خوردگی و زنگ زدن موتور جلوگیری می نماید .

ضدیخ باید در کل سال چه زمستان چه تابستان در خودرو باشد.

ضدیخ باید بصورت منظم کنترل شود تا از نظر کیفیت و ویسکوزیته افت نکند .

ضدیخ خالص در 19- درجه یخ می زند ولی وقتی با آب مخلوط شود تا 51- درجه سلسیوس یخ نمی زند.

روغن ترمز در اصل روغن نمی باشد  و منشا آن الکلی است .

روغن دنده  را باید در فواصل معین  تعویض نمود  :از ۳۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر

روغن دنده اسم دیگرش واسکازین می باشد .

والوالین همان گریس چرخ می باشد .

کیفیت روغن موتور در مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد .

کیفیت ضدیخ با رنگ آن هیچ ارتباطی ندارد .

روغن هیدرولیک در ترمز و فرمان خودرو موجود است و وظیفه انتقال نیرو عمدتآ بر عهده روغن هیدرولیک می باشد .

روغن صنعتی دنده یا واسکازین و روغن هیدرولیک از روغن های پر مصرف می باشند .

گریس چرخ های خودرو عمدتآ لیتیمی می باشد .

 

مشاوره خرید دیزل ژنراتور

مشاوره در خرید دیزل ژنراتور به نکات ذیل توجه نمایید :

 

۱-گارانتی با ساعت بالا نشان دهنده ضعف شرکت فروشنده جهت توجیح می باشد و صرفاً نوشتاری می باشد

 

وبه عینه مشاهده شده که هیچ مسئولیتی را متقبل نمی شوند.

 

۲-در خرید خود دقت فرمایید که پلاک موتور یا ژنراتور توسط اشخاص یا شرکتها فروشنده کپی نشده باشد.

 

۳-  دراتنخاب کوپله دقت فرمایید (کوپله یعنی اسمبل کردن دیزل با ژنراتور وگذاشتن آن بروی شاسی ).

 

۴-همیشه دیزل ژنراتوری خریداری نمایید که از لحاظ تامین قطعات مشکلی نداشته باشد و به راحتی بتوانید آن را تعمیر نمایید.

 

۵-توجه داشته باشید که دیزل ژنراتور  که به شما پیشنهاد داده می شود ساخت کدام کشورو کوپله کجا می باشد و باید حتما به شما ثابت شود.

 

۶-همیشه ارتفاع از سطح دریاو دمای محیط را در نظر داشته باشید.

 

۷-در قبال گارانتی دستگاه کارت یا برگه گارانتی دریافت نمایید.

 

۸-از متخصص بودن فروشنده مطمئن شوید.

 

۹-هرگز به دنبال قیمت خیلی پایین وجنس ارزان نگردید.

 

۱۰-در خرید جنس دست دوم  دیزل ژنراتور به ساعت کارکرد آن توجه نمایید.

 

۱۱-اگر قصد خرید تابلو امر جنسی داشته باشید دقت فرمایید از چه کنتاکتورها و ملزوماتی استفاده می شود.

نوع برد کنترل در این مسئله خیلی مهم می باشد و برندهای معروف روی قیمت تمام شده تاثیر فروانی می گذارد.