گام به گام با انتخاب گریس

 

 

شما از کجا می دانید که در حال استفاده از گریس مناسب هستید ؟

 

شما ممکن است از یک گریس با کیفیت بالا استفاده کنید و ممکن است هزینه زیادی برای یک گریس با کیفیت پرداخته باشید اما کیفیت بالای روانکار و روغن صنعتی را با مشخصاتی از روانکار که مناسب وضعیت شما می باشد اشتباه نگیرید.

 

بیشتر مصرف کنندگان روغن و گریس از اهمیت انتخاب یک روانکار مناسب کاربردی اطلاع دارند و به طور کلی این که چه نوع گریس و با چه مشخصاتی مناسب چه کاربردی و چه کارخانه ای می باشد بسیار اهمیت دارد.

 

گرانروی روغن پایه :

 

مهمترین مشخصه یک روانکار , گرانروی یا ویسکوزیته یا غلظت می باشد .

یک اشتباه رایج در انتخاب گریس این است که نباید غلظت گریس با گرانروی روغن پایه سازنده گریس یکی تلقی شود و در حقیقت نوع کاربرد است که مشخص میکند چه گریسی با چه ویسکوزیته روغن پایه ای مناسب می باشد .

 به طور مثال اگر می خواهیم از روغن پایه با غلظت 220 استفاده کنیم , مورد استفاده از بلبرینگ موتور الکتریکی یا فقط بلبرینگ معمولی که با توجه به نوع کاربرد حداقل سرعت و حداکثر سرعت چرخش محاسبه می شود تا بهترین روغن و گریس در آن مشخص تعیین گردد.

 

 

افزودنی ها و نوع روغن پایه به کار رفته در گریس :

 

وقتی که ویسکوزیته و غلظت گریس مشخص شد نوبت به افزودنی هاست .

 افزودنی ها و نوع روغن پایه و روغن صنعتی یکی دیگر از شاخصه های انتخاب گریس در کاربردهای مختلف است .

 برای مثال یک بلبرینگ با دور بالا بدون اینکه وزن زیادی تحمل کند به EP  یا Extreme Pressure  احتیاج ندارد .

 

بیشترین کاربرد گریس ها با روغن معدنی یا روغن مینرال است ولی در برخی استفاده های خاص ممکن است از روغن گیاهی یا روغن سنتتیک یه جای روغن مینرال استفاده شود که طول عمر بیشتری دارد و دارای ثبات بیشتری در شرایط دمایی و محیطی بیشتری می باشد .

 

دوام و اسقامت گریس و نوع ضخیم کننده آن

 

اگرچه روغن پایه استفاده شده و غلظت آن تاثیر زیادی روی دوام و ماندگاری گریس دارد ولی ضخیم کننده Thickener  نقش به سزایی دارد .

 

به طور کلی گریس ها یا گرید و درجه 000 ,00 , 0 , 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 موجود است که به ترتیب از رقیق ترین که مانند روغن است شروع شده و  با افزایش شماره غلیظ تر می شود .

 

 به طور کلی از آنجایی که انتخاب گریس یک موضوع بسیار پر اهمیت می باشد پیشنهاد ما به شما این است که حتی الامکان از افراد با تجربه و کاردان در انتخاب گریس مشورت بگیرید تا هم به دستگاه های شما آسیب نرسد هم از لحاظ مالی متضرر نشوید .

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.