مواد اصلی تشکیل دهنده روغن

 

 علاوه بر Detergent و Zinc که امروزه رکن اصلی افزودنیهای روغن محسوب می شوند ، مواد دیگری نیز جهت جلوگیری از ؛ ایجاد کف ، اکسیداسیون ، خوردگی ، زنگ زدگی و.... به روغن افزوده می شوند.

 

اطلاعاتی تخصصی در مورد روغنها :

 

Viscosity Index:

VI یا شاخص ویسکوزیته میزان حساسیت ویسکوزیته روغن صنعتی  در مقابل تغییرات دما می باشد و هر چه عدد بالاتری داشته باشد روغن عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

Flash Point:

به دمایی که در آن روغن بخار می شود ، گفته می شود. و برحسب درجه سانتیگراد و با پسوند F در روی برخی قوطیهای روغن دیده می شود.

 

 400F مینیمم قابل قبول Flash Point می باشد و همیشه F بیشتر معرف روغن بهتر است.

 

Sulfated Ash:

خاکستر سولفاته ، مقدار ماده جامدی است که در هنگام سوخته شدن روغن بر جای می ماند ، میزان بالای این ماده باعث برجای ماندن رسوبات بر روی قطعات موتور شده و میزان کم آن هم باعث افزایش عمر سوپاپها می گردد.

 

چند نکته :

 

رعایت نکات زیر باعث افزایش عمر موتور و عملکرد بهتر آن خواهد شد :

 

۱- با هر بار تعویض روغن ، فیلتر را نیز حتما تعویض نمایید ( بدون توجه به میزان کارکرد آن ).

۲- از ترکیب چند روغن با یکدیگر پرهیز کنید.

۳- پس از استارت زدن اجازه دهید موتور حداقل ۱۵ ثانیه درجا کار کرده و سپس تا مدتی با دور پایین برانید.

۴- هیچگاه از افزودنیها استفاده نکنید ، چرا که ممکن است با افزودنیهای موجود در روغن سازگار نباشند ، و این را نیز بدانید که هرچه لازم باشد در خود روغن موجود است.

۵- از روغنی که بیش از ۳ سال از تاریخ تولید آن گذشته ، استفاده نکنید.

۶- سیاه نشدن روغن صنعتی ، نشانه مرغوبیت آن نیست ، بلکه بدین معناست که روغن قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصیها را نداشته است.

۷- در صورتیکه سالهاست از روغن مینرال استفاده می کنید ، اقدام به تعویض آن با نوع سنتتیک یا نیمه سنتتیک ننمایید ( حتی با استفاده از روغن Flush)

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.