طبقه بندی انواع پمپ

 

دو موردی که در تقسیم بندی بالا گفته شد، جزییات مهمی در مصارف پمپ ها می باشند؛ این دو مورد، کلید اصلی در  طبقه بندی پمپ ها است.

 در استانداردهای مختلف جهانی مانند HI، API و یا ISO، طبقه بندی پمپ ها براساس ساختار فیزیکی پمپ و الکتروپمپ بوده و سازندگان، برای ساخت انواع پمپ ، از این استانداردها که اعتبار جهانی دارد و یا استانداردهایی که خود طراحی می کنند استفاده می نمایند.

 

در انتخاب پمپ ها، معمولاً باید علاوه بر ساختار فیزیکی پمپ ، جزییات عملکرد و کاربرد پمپ را نیز بررسی نمود؛ به عنوان مثال استاندارد API 620، پمپ های سانتریفوژ را به سه دستة کلی زیر طبقه بندی می نماید:

 

1- پمپ هایی که یاتاقان های آن در یک طرف پروانه قرار داشته و اصطلاحاً یک سرآویز (Overhung) هستند و با نماد اختصاریOH نمایش داده می شوند.

 

2- پمپ هایی که پروانه های آن بین دو یاتاقان قرار گرفته و اصطلاحاً به آن Between Bearing گفته می شود و با نماد اختصاری BB نمایش داده می شوند.

 

3- پمپ هایی که به صورت عمودی قرار گرفته و معمولاً طول محور پمپ بلند می باشد و کل مجموعة پمپ به صورت یکسر آویز مهار گشته و اصطلاحاً به آن Vertically Suspended گفته می شود؛ نماد اختصاری آن VS است.

 

مشخصه های عمومی

 

به عنوان مثال، برای یافتن پمپی با ظرفیت نسبتاً کم برای سیال های خالص و تمیز با هد بالا، به این جدول مراجعه کنید و به یاد داشته باشید که ارتفاع هندسی مکش (suction lift) نباید از حداکثر محدودة توصیه شده تجاوز نماید.

 

ظرفیت بر حسب مترمکعب بر ساعت (m3/hr)، اندازة پمپ و الکتروپمپ را مشخص کرده و نوع پمپ انتخاب شده را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین ویژگی های سیال و ساخت پمپ نیز در نظر گرفته شده، و هد نیز عامل مهمی به حساب می آید.

جدول 1، نشان می دهد که پمپ های رفت و برگشتی، برای شرایط عادی با ظرفیت های پایین و هد بالا و سیال پاک و خالص مناسب می باشند؛

 در نتیجه، بر حسب نیازهای کارکرد، پمپ از نوع پیستونی یا پلانجری، می تواند مناسب باشد؛ سیلندرها نیز می توانند تکی، دوتایی، سه تایی یا بیشتر باشند.

پس از مشخص این موارد، مشخصات شیرهای پمپ ، مواد ساختمانی، محرکة پمپ ها و غیره باید مورد بررسی قرار گیرد. عموماً چنین به نظر می رسد که جزییات پمپ ها، به شدت تحت تأثیر ملازمات کاری قرار دارند؛ بنابراین جاگذاری

پمپ های گریز از مرکز، می تواند به همان مقداری که به دیگر فاکتورهای موجود وابستگی دارد، به لوله کشی، فضا و شرایط کاری وابستگی داشته باشد.

 

محرکة انتخاب شده برای پمپ ها می تواند توسط سرعت پمپ ، تعادل حرارتی، منبع تغذیة موجود و یا قیمت یک سوخت خاص در منطقه برآورده شود.

یادآوری: اینها جزییاتی هستند که باید پس از انتخاب پمپ مناسب برای شرایط هیدرولیکی که باید برآورده شود، مورد ارزیابی قرار گیرد، و رمز موفقیت برآورده کردن شرایط هیدرولیکی، کلاس صحیح و نوع پمپ مناسب می باشد.

چنانچه دو یا چند فاکتور، نیازهای هیدرولیکی را برآورده کنند، باید یک گام دیگر جلو رفت و بهترین پمپ را برای نصب مشخص نمود.

پروژه، ممکن است به پایین ترین قیمت، طول عمر بالا و یا سایر ملاحظات اقتصادی نیاز داشته باشد؛ که معمولا همة این موارد در یک محصول جمع نمی شوند؛ بنابراین در چنین مواردی باید توجه کرد و تصمیم گرفت که برای نصب پمپ ، چه فاکتوری بیشتر دارای اهمیت است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.