روغن هیدرولیک

 

 

روغن هیدرولیک همچون روغن های دیگری مانند روغن صنعتی  از اختلاط "روغن پایه" و مواد افزودنی تولید می شود.

که می تواند با توجه به نوع روغن پایه و مواد افزودنی ، کاربرد های مختلفی در سیستم های گوناگون داشته باشد.

روغن هیدرولیک را می توان پر مصرف ترین روغن صنعتی نامید، و از اینرو با توجه به مصرف بالا و کاربردهای متنوع و شرایط کاری گوناگون ، این روغن نیز از تنوع بالایی برخوردار است.

 در واقع روغن هیدرولیک در یک سیستم نقش انتقال دهنده انژی را بازی می کند و در صورتی که این روغن دچار مشکل شود ، این وظیفه بخوبی انجام نشده و سیستم با اختلال یا توقف در کارکرد روبرو می گردد.

بطور کلی روغن های هیدرولیک بر اساس استاندارد ISO 6743 به سطوح کیفیت زیر تقسیم بندی می شوند:

 1- HH: روغن پایه معدنی بدون مواد افزودنی. این اولین نسل از روغن های هیدرولیک بود.

2- HL:  با اضافه کردن مواد افزودنی ضدزنگ و ضد اکسیداسیون نسل جدیدی از این روغن ها بوجود آمد که به این گروه روغن های گردشی نیز گفته می شود.

3- HM:  با اضافه کردن مواد افزودنی ضد سایش به روغن های HL روغن های هیدرولیک جدید تولید شد که در حال حاضر پر مصرف ترین روغن های هیدرولیک هستند.

 4- HV: با بالا بردن شاخص گرانروی روغن های هیدرولیک HM ، این سطح کیفیت بدست آمد، که برای کار کرد در محدوده دمایی وسیع مناسبند.

 5- HG: این روغن ها که به روغن هیدرولیک ماشین ابزار معروفند، با خاصیت چسبندگی که دارد ، در سیستم های کشویی رفت و برگشتی از سیستم به بیرون پرتاب نمی شوند.

این تقسیم بندی سطوح کیفیت یکی از معروف ترین طبقه بندی روغن های هیدرولیک است.

 ولی استانداردهای دیگر نیز در روغن های هیدرولیک و روغن صنعتی وارداتی  تعریف شده اند که می توان استانداردهای زیر را نام برد:

DIN 51524, Cetop RP 91 H, Afnor NFE, Cincinati Milacron, …

 

بطور کلی وظایفی که از یک روغن هیدرولیک انتظار می رود ، روانکاری، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک و سایش، محافظت از زنگ زدگی اجزاء سیستم و سازگاری با تمام اجزاء سیستم است.

سورتینگ و بسته بندی

خط سورتینگ و بسته بندی را در این مطلب معرفی می نماییم .

یکی از عمده ترین هدف های تفکیک از نظر اندازه و کیفیت کالا، دستیابی به محصولی یکدست است بطوریکه بتوان کالا را  در واحدهای حمل متحدالشکل از مرکز بسته بندی کننده در کشور تولید کننده  تا واحدهای تجاری خرده فروشی یا مرکز بسته بندی برای خرده فروشی در کشور مصرف کننده انتقال داد .

برای رسیدن به این هدف احتیاج به یکسری ابزار کار( دستگاه سورتینگ ماهی )  هست که در این مورد از چندی ن نوع متفاوت ابزار کاری و در واقع به چند روش و با دستگاه های متفاوت می توان این کار را انجام داد.

یک روش دستگاه هایی است که بصورت مکانیکی کار می کنند .

 روش دیگر دستگاه هایی است که بصورت الکترونیکی (سورت زنی ) عمل سورتینگ را انجام می دهند و سری آخر دستگاه هایی ا ست که الکترونیکی می باشند و مجهز به  سورت رنگ و اندازه هستند که این دستگاه نیاز به سرمایه گذاری سنگین دارد.

 دستگاه نوع دوم سرمایه گذاری متوسط ونوع سرمایه گذاری نسبتاً کوچک را می طلبد در صورتی که در کار با دستگاه مکانیکی دقت بیشتری مصرف گردد کارآیی بالایی نیز خواهد داشت .

با توجه به اینکه دستگاه مکانیکی تمامی قطعات و اجزایش قابل ساخت در ایران می باشد و قیمت بمراتب پائین تری نسبت به دو روش دیگر دارد در نتیجه مقرون به صرفه است که ازاین روش استفاده بشود .

دستگاه های سورتینگ مرغ و میوه  که به روش مکانیکی کار می کنند از اجزای زیر تشکیل گردیده اند:

 

 الف- حوضچه تخلیه و شستشوی مقدماتی به ابعاد 1×3×4 متر همراه با پمپ سیرکولاسیون.

ب- نقاله پارویی یا سبدی طول 5/2 متر عرض 30 سانتیمتر (تعداد 25 سبد)

ج- میز سورتینگ دارای ابعاد 4×2.

د- دستگاه شستشوی ثانویه و ضدعفونی که دارای ابعاد 3/0 × 5/1 متر می باشد و دارای برس های ظریف است که سطح  میوه را تمیز می کند و به تناسب نوع میوه از پرکلرین  یا متیل بروماید بمنظور ضدعفونی به آن اضافه می نمایند.

ه : دستگاه پولیش یا واکسینگ که دارای ابعاد 3/0 × 5/1 متر است و برس های مخصوص دارد که ضمن حرکت روی نقاله های غلطکی مواد پارا فینی را به میوه می رساند.

و: تونل خشک کن با هوای گرم که دارای طولی برابر 6 متر و عرضی برابر یک متراست . توسط هوای گرم کارمی کند و بمنظور خشک کردن رطوبت سطحی میوه بکار می رود.

ز: درجه بندی وزنی 6 ردیفه : دارای 5 خروجی اصلی ویک خروجی فرعی جهت میوه های خارج از استاندارد است که دارای ابعاد 5 × 5/1 می باشد.

ح: نوارنقاله زنجیری حمل کارتن بسته بندی شده که دارای ابعاد 30 × 1 متری است بمنظور جابجایی محصول تمام.

ط: نوارنقاله حمل کارتن خالی، دارای ابعاد 120 × 1 متراست و بمنظور حمل کارتن خالی از انباربه خط تولید می باشد

مقررات ایمنی لیفتراک

≡ استفاده صحیح از آن

لیفتراک فقط با مراقبت دائم و دقیق و تعمیرات بوقع باید بکار گرفته شود.

 لیفتراک دستی با شاخکهای سر تیز برای برداشتن، جابجاکردن و نهادن یک بار یا یک پالت طراحی شده است. استفاده از ملحقات لیفتراک باعث بالابردن کارایی و قابلیت لیفتراک و صرفه جوئی در زمان می گردد.

لذا دفترچه های راهنمای مخصوص ملحقات و استفاده صحیح از آنها را قبل از نصب بر روی لیفتراک مطالعه نمائید.هیچ نوع خودروئی نباید بوسیله لیفتراک هل داده شود.

 و لیفتراک نباید بعنوان ماشین کششی شاسیهای حرکت کننده روی ریل استفاده شود، این نوع ممنوعیتها چنانچه لیفتراک فقط بدین منظور طراحی و ساخته شده است لازم نیست.

 

≡ قابلیت اطمینان

لیفتراک برای شرایط کار معمولی لیفتراک طراحی شده و برای جابجایی و بار گیری قابل اعتماد و اطمینان است.

اگر جانب احتیاط را از دست نداده و بیش از بار مجاز با آن حمل نگردد. گواهی استحکام کافی صادر شده توسط کلارک بر اساس آزمایشات انجام شده روی سکوی متحرک و بر مبنای استاندارد اروپائی (EC)  شماره EEC/663/86 صادر شده است.

بنابراین هرگز بار بیش از حد مجاز حمل نکنید و در موقع بارگیری نیز مواظب مرکز ثقل بار که داخل محدوده قرار گیرد باشید.

هرگز جهت حمل بار بیشتر اقدام به نصب وزنه اضافی در عقب لیفتراک ننمائید. همیشه حداکثر ظرفیت لیفتراکتان را به یاد داشته باشید و اگر از یک یا چند نوع ملحقات روی لیفتراکتان استفاده می نمائید ظرفیت لیفتراک بر اساس فاصله مرکز ثقل و ارتفاع بار متغیر است.

 

≡ حفاظ راننده

در صورتی که بارگیری و تخلیه در ارتفاعی بالاتر از صورت راننده هنگامیکه روی صندلی نشسته انجام می گیرد باید اتاق مخصوص راننده جک پالت  با حفاظ سقف وجود داشته باشد و اگر بار از قطعات ریز تشکیل شده است باید حفاظ پشت بار نیز نصب گردد

 

آموزش جوشکاری لوله پلی اتیلن

 


کاربرد لوله های PE  برای شبکه های گازرسانی تقریبا از سال 1960 و شبکه های آبرسانی از قبل از آن در دنیا مطرح بوده است و امروزه بسیاری از کشورهای دنیا شبکه های گازرسانی و آبرسانی را با  لوله های پلی اتیلن به لحاظ فوائد و مزایای بسیار آن مورد استفاده قرار می دهند .

 بعضی از فوائد لوله های مذکور به طور اجمال به شرح زیر است :

·        
عمر طولانی کاری


·        
سرعت و سهولت در اجرای شبکه ها

·        
سبکی لوله ها و در نتیجه حمل و نقل آسان و سریع

·        
مقاومت بالا در مقابل خوردگی و عدم نیاز به پوشش و سیستم های حفاظت کاتدیک

·        
جوشکاری بسیار ساده و سریع

·        
سهولت در نگهداری و تعمیرات

·        
ارزان بودن

 

البته در مقابل مزایای فراوان لوله های مذکور معایبی نیز برای این لوله ها مطرح است که اهم آنها خسارت و مشکلات ناشی از تشعشعات خورشیدی ((UV و حرارت فوق العاده می باشد .

مسلما طول عمر مناسب و مطلوب شبکه های پلی اتیلن علاوه بر اینکه متاثر از محاسن پلی اتیلن است مرهون عملیات اجرائی صحیح نیز می باشد. در این راستا مراجعه به استانداردهای مربوط را دقیقا رعایت نمایند .

یکی از مهمترین نکات و مسائلی که در اجراء شبکه ها قابل توجه است نحوه جوشکاری  لوله ها و اتصالات می باشد.

جوشکاری لوله ها و اتصالات به دو صورت  الکتروفیوژن (electro fusion)  (الکتروفیوژن)و لب به لب (butt fusion) (دستگاه جوش پلی اتیلن) صورت می پذیرد .

 البته روش های دیگری نیز وجود دارد که کمتر رایج می باشند و کاربرد فراوان ندارند.

در کتابچه حاضر روش جوشکاری لب به لب به دلیل ارتباط با دستگاهی که در این تاریخچه معرفی خواهد شد کاملا به طور مصور تشریح می گردد
.

با وجود اینکه جوشکاری لب به لب در مقام مقایسه با جوشکاری لوله های فلزی بسیار ساده و سریع است لکن آموزش صحیح جوشکاری و رعایت شرایط آن دارای اهمیت بسیاری است .

 

 دستگاه جوشکاری برای انجام عملیات اتصال اولا بایستی به فردی سپرده شود که روش و دستورالعمل استفاده از دستگاه را کاملا بداند و ثانیا شرایط آماده سازی لوله ها و بازرسی های چشمی را بشناسد و ثالثا دستور العمل انجام جوشکاری لب به لب را به ترتیب رعایت نماید .

 بدیهی است علاوه بر بازرسی های چشمی جوش روش های دیگری نیز برای کنترل جوش وجود دارد که به دو دسته آزمایش های مخرب (DT)  (Destructive tests )  و غیر مخرب (NDT) (Non Destructive)  تقسیم می شود که شرکت های گازرسانی و آبرسانی بر اساس استانداردهای قابل قبول و مورد نظر خود انجام آزمایش ها را مشخص نموده و گروه مجربی ملزم به انجام آن می باشند .

در این کتابچه سعی شده نکات مهمی در رابطه با بازرسی چشمی جوشکاری و مشخصات ظاهری جوش ارائه گردد.

علاوه بر آن به شرح کامل بهره برداری از دستگاه جوشکاری پرداخته می شود و توصیه های خاص در زمینه بهره برداری و ایمنی ارائه می گردد.

امید آن که کاربرد تولیدات  و
اتصالات پلی اتیلن در این آب و خاک بیش از پیش مطرح شود

 

قوانین در فشار بخار در بویلر ها

 

اگر مایعی در ظرفی سر بسته  ( مانند دیگ بخار ) بخار شود ،مولکول های بخار نمی توانند از نزدیکی مایع دور شوند و تعدادی از مولکول های بخار ضمن حرکت نامنظم خود ، به فاز مایع بر می گردند.

سرعت بازگشت مولکول های بخار به فاز مایع، به غلظت مولکول ها در بخار بستگی دارد.

هر چه  تعداد مولکول ها در حجم معینی از بخار زیادتر باشد ، تعداد مولکول هایی که به سطح مایع

برخورد کرده و مجددا به فاز مایع تبدیل می شود ، بیشتر خواهد بود.

در ابتدا چون تعداد کمی از مولکول ها در بخار وجود دارند، سرعت تبدیل آنها به مایع کم است اما با افزایش غلظت بخار سرعت مایع شدن افزایش می یابد تا اینکه بخارشدن به جایی میرسد که سرعت  بخار شدن مولکول ها  با سرعت مایع شدن آنها برابر شود .

 این حالت را تعادل بین دو فاز مایع و بخار گویند.

چون در حالت تعادل ،  غلظت مولکول ها در فاز بخار ثابت است، فشار بخار نیز ثابت است .

فشار هر بخار در حالت تعادل  با مایع خود در دمای معین را فشار بخار آن  مایع می نامیم.

فشار بخار تابع دماست و با افزایش آن زیاد می شود.

بعضی اوقات که فشار مکش مطلق  به اندازه کافی  بالا نباشد ، مایع یا سیال در مکش (ورودی ) پمپ تبخیر می گردد.

برای اینکه بدانیم چرا این اتفاق می افتد ،باید بدانیم که چه سیالاتی بخار می گردند یا اینکه چه موقع بخار می گردند.

حرارت شکلی از انرژی است که باعث  افزایش انرژی  سیال می شود که به شکل بخار شدن و افزایش فشار نمایان می شود.

فشار بخار باعث  می شود که  مایع بخار گردد.

فشار بخار بالاتر، سرعت تبخیر مایع را در دیگ آب گرم  افزایش می دهد.

یک مایع با فشار بخار بالاتر ، حرارت کمتری برای بخار شدن نیاز دارد.

همچنین فشاری توسط گازها و بخارات روی سطح مایع به آن وارد می گردد.

فشار روی مایع تمایل به جلوگیری از فرار و آزاد شدن بخارات مایع دارد.

بنابراین برای محافظت و جلوگیری از بخار شدن مایع در پمپ ، فشار مکش مطلق باید بالاتراز فشار بخار مایع در آن دما باشد.