تست ضخامت سنجی و هیدرواستاتیک

 

 یکی از شرکت های متخصص در زمینه  تست ضخامت سنجی و هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار  می باشد,خدمات شرکت ها در  دیگ بخار بسیار گسترده می باشد

به طوری که تمامی تست ضخامت سنجی و هیدرواستاتیکتست های معتبر بر روی دیگ های بخار انجام می شود.

تست هیدرواستاتیک دیگ بخار یکی از تست های معتبر و مهم دیگ و بویلر بخار می باشد.

این تست در بازرسی دیگ بخار و مخازن تحت فشار انجام می شود.تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار یکی از تست هایی می باشد که بر روی مخازن تحت فشار انجام می شود

اجرای این تست بسیار حساس می باشد و هر فردی نمی تواند این کار را انجام دهد و برای تست هیدرواستاتیک فرد بایستی تخصص و دقت کافی را داشته باشد,تست هیدرواستاتیک براساس استانداردهای لازم انجام می شود,

تست ضخامت سنجی نیز یکی دیگر از تست هایی می باشد که بر روی دیگ های بخار انجام می شود,تست ضخامت سنجی نیز بایستی بر طبق قوانین و استانداردهای لازم اجرا شود.

 

شرکتها در زمینه تست دیگ های بخار دارای تاییدیه وزارت کار می باشد. این شرکت با پرسنلی مجرب و متخصص و با استفاده از تجهیزات کامل و تخصصی ,بر طبق استاندارد های بین المللی تست ضخامت سنجی و هیدرواستاتیک دیگ بخار را انجام می دهد.

شرکت ها با استفاده از استانداردهای روز و تخصص در زمینه دیگ های بخار و مخازن تحت فشار ,تست هیدرواستاتیک و ضخامت سنجی را انجام می دهد.

 

دیگ های بخار و انواع آن

 

دیگ های بخار از جمله ظروف پرکاربرد در  صنایع می باشند.

مهمترین استفاده از دیگ بخار  ,استفاده در صنایع برای گرمایش می باشد.

 

دیگ های بخار و انواع آن یکی از مهمترین و پرکاربردترین ظروف دیگ های بخار و انواع آندر صنایع می باشند.

از دیگ های بخار در صنایعی مانند: صنایع غذایی، نفت و پتروشیمی، شیمیایی،نساجی و یونولیت و ... استفاده می شود.

 دیگ های بخار را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد:

 

1-دیگ های بخار لوله آبی

 2-دیگ های بخار لوله آتشین

 

مهمترین نکته در دیگ های بخار ,حفظ ایمنی آن ها می باشد.

 دیگ های بخار از نظر ایمنی و فنی بایستی فاقد مشکل باشند.

 بازرسی مخازن تحت فشار و دیگ های بخار توسط شرکت بازرسی فنی دیگ بخار در ایران انجام می شود و بازرسان این شرکت تمامی اجزای دیگ بخار را از لحاظ ایمنی بررسی می کنند.

دراین وبلاگ انواع دیگ بخار به صورت مختصر بیان می کنیم:

 

1-دیگ های بخار ترکیبی

 

2-دیگ های بخار فایرتیوب یا لوله آتشین

 

3-دیگ های بخار واترتیوب یا لوله آبی

 

دیگ بخار لوله آبی معمولا برای کار در فشارهای بالا استفاده می شوند و در این نوع از دیگ های بخار، آب در درون لوله های دیگ بخار در جریان می باشد و آتش به صورت مستقیم به لوله های دیگ بخار برخورد می کند.

 

دیگ های بخار لوله آتشین، دیگ های بخاری می باشند که با عبور دادن آتش و دود از درون لوله های دیگ بخار ، آب اطراف لوله ها را به درجه حرارت مورد نظر می رساند.

این نوع دیگ های بخار معمولا به روش های سه فاز یا چهار فاز ساخته می شوند.

 

دیگ های بخار ترکیبی نیز به صورت ترکیبی از دو نوع قبلی می باشند ومانند انواع  دیگر دیگ های بخار دارای کوره ولوله های انتقال حرارت می باشند.

لوله کاروگیت

 

راهنمای استفاده از لوله و اتصالات پلی اتیلن دوجداره شامل نکات مهم در مورد حمل و نقل، انبارداری و نصب سیستم لوله دوجداره می باشد.

 با وجود اینکه این راهنما از استانداردهای موجود برگرفته شده است اما فقط جهت راهنمایی بیشتر بوده و جایگزین معیارها و استانداردهای نصب لوله نمی باشد.

 اطلاعات و استفاده از استانداردها، لازمه استفاده از این لوله ها بوده و اطلاعات ارائه شده در این راهنما تنها اطلاعاتی کلی می باشد که برای متخصصین این رشته بسیار عادی و بدیهی است.

 

در ادامه می توان گزیده ای از نکات مورد توجه در مورد لوله های پلی اتیلن دوجداره را مطالعه کرد.

 

    عنوان

    حمل و نقل

    نگهداری

    نصب لوله ها

    استانداردها و مقررات عمومی

 

حمل و نقل لوله پلی اتیلن به کارگاه

 

لوله های پلی اتیلن و متعلقات آنها باید توسط کامیون ها و ادوات مناسب بارگیری و حمل گردند. بصورتی که فشارهای نقطه ای به لوله وارد نشده و موجب شکستگی یا سوراخ شدگی و یا تغییر شکل لوله دوجداره پلی اتیلن در نقاط مورد فشار نگردد.

اگر نقاط تیز و برنده بر روی ادوات حمل وجود دارد باید بوسیله مواد مناسب مانند تخته های بلند پوشیده شود. دقت شود که پیچها و میخهای موجود در دیواره و کف کامیون گیر نکرده باشد و یا وزن آن بر روی لبه کامیون و لبه لوله های زیر قرار نگیرد. در غیر اینصورت امکان صدمه جدی به لوله ها وجود دارد.

 

برای بلند کردن لوله های پلی اتیلن هرگز از زنجیر یا کابلهای فلزی بدون پوشش و یا اجسام سخت دیگر استفاده نشود.

بهتر است از دو تسمه های پارچه ای در فاصله بین دو سر لوله استفاده شود و یا در صورت استفاده از یک تسمه پارچه ای در وسط لوله پلی اتیلن ، از دست برای کنترل و هدایت لوله استفاده شود تا لوله با اطراف برخورد نداشته باشد.

هرگز از یک تسمه برای بلند کردن چند لوله بصورت همزمان استفاده نشود.

 

لوله و اتصالات پلی اتیلن کاروگیت بدلیل ساختار خاص و مواد سبک ، دارای وزن کمی می باشند. بصورتی که در سایزهای پایین براحتی قابلیت جابجایی بوسیله یک یا دو نفر را دارا می باشند.

توجه شود که هرگز لوله ها را در کارگاه نغلتانید و یا از ارتفاع پایین نیندازید. در غیر اینصورت آسیبهای جدی به لوله ها وارد خواهد شد.

پمپ های رفت و برگشتی

 

این نوع پمپ ها و الکتروپمپ وسایلی هستند که انتقال انرﮊی از آنها به سیال به صورت پریودیک و دوره ای می باشد. نیروی محرکه این نوع پمپ ها نیز غالبا توسط موتورهای الکتریکی تامین می گردد.

در این نوع پمپ ها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و آمدی پیستونی در یک سیلندر می شود.

با عقب رفتن پیستون در سیلندر ایجاد مکش شده و در نتیجه مایع از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می گردد.

 با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج هدایت می گردد. شیرهای ورودی و خروجی یک طرفه بوده و طوری ساخته شده اند که در مراحل رفت و آمد پیستون، از ورود مایع داخل سیلندر به قسمت کم فشار و بالعکس ممانعت شود.

اگر به جای پیستون، پلانجری در داخل سیلندر رفت و آمد کند در این حالت به آن پمپ پلانجری می گویند.

 

در ضمن چنانچه پلانجر دیافراگمی را حرکت دهد پمپ از نوع دیافراگمی است.

 فرق میان پیستون و پلانجر در این است که طول سر پیستون کوتاه تر از مسافتی است که پیستون درون سیلندر طی می نماید، در حالی که طول پلانجر بیشتر از طول مسافت طی شده توسط آن در داخل سیلندر می باشد.

از طرفی در پمپ های پیستون از حلقه یا رینگی جهت آب بندی پیستون و سیلندر استفاده شده است که روی بدنه پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می کند، در حالی که در پمپ های پلانجری این رینگ روی سیلندر قرار دارد و ثابت است.

این پمپ ها معمولاً کم ظرفیت هستند ولی فشار خروجی سیال را می توانند تا مقدار زیادی افزایش دهند.

بنابراین از این پمپ ها و الکتروپمپ در جاهایی که نیاز به جا به جا کردن سیالی با حجم کم ولی فشار بالا می باشد استفاده می کتتد.

 در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که جریان سیال در این پمپ ها به صورت غیر یکنواخت می باشد.

نکته بسیار مهم در مورد این پمپ ها آن است که هرگز نباید آنها را در حالی که شیر خروجی پمپ (دیسچارج پمپ) بسته است روشن نمود.

پمپ های سانتریفوﮊ

پمپ سانتریفیوژاین پمپ ها از نوعی می باشند که انتقال انرﮊی از آنها به سیال به طور دائمی انجام می پذیرد.

 

 پمپ های سانتریفوﮊ و الکتروپمپ معمولاً نیروی محرکه خود را از طریق یک الکترو موتور (موتور الکتریکی) دریافت می کنند. انتقال نیروی محرکه از موتور به پمپ از طریق یک محور به نام شَفت منتقل می شود.

 

 شفت موتور به وسیله نوعی تجهیزات مکانیکی به نام کوپلینگ به شَفت پمپ متصل شده است.

 

به این ترتیب انتقال نیرو به راحتی از طریق شفت موتور الکتریکی به شفت پمپ منتقل می گردد.

 

پمپ های سانتریفوﮊ دارای یک محفظه هستند که حلزونی شکل است و پوسته یا کِیسینگ نامیده می شود و درون آن یک یا چند چرخ قرار دارند که روی یک محور (شفت) نصب شده اند.

 

 هر چرخ مجهز به تعدادی پره می باشد. انتقال انرﮊی به سیال در این قسمت انجام می شود.

 

برای اینکه از محل خروج شفت از کِیسینگ پمپ سیالی خارج نشود و اصطلاحا نشتی به خارج نداشته باشیم از ابزاری به نام مکانیکال سیل استفاده شده است.

 

نکته بسیار مهم در مورد این نوع پمپ ها هواگیری یا پرایم کردن پمپ پیش از روشن کردن آنها می باشد.

 یعنی پس از لاین آپ نمودن پمپ و اطمینان از ورود سیال به داخل پمپ، باید از خروج کامل هوا یا گاز حبس شده در داخل پمپ نیز اطمینان حاصل نمود.

از این نوع پمپ هاو الکتروپمپ در ابعاد و اندازه های مختلف برای مصارف گوناگون ساخته می شوند.