روغن کمپرسور برودتی

روغن کمپرسور خنک کننده  یا روغن کمپرسور سرمایشی

 

روغن صنعتی خنک کننده یا روغن برودتی باید جداره داخلی کمپرسور را روانکاری نماید و همینطور گرمای کمپرسور را از بین ببرد , دستگاه کمپرسور را تمییز نماید و به مانند یک مایع درزگیر عمل کند و مصرف انرژی را نیز متعاقبآ کاهش دهد .

 

قسمتی از گرمای متراکم در جاهای دیگری از سیستم پراکنده می گردند. روغن کمپرسور همچنین به تمییز شدن کمپرسور خنک کننده کمک مینماید .

 

زمانیکه شما فیلتراسیون فعال دارید روغن باعث جابجایی ذرات آلوده موجود در سیستم به فیلتر و سپس خروج از سیستم می گردد .

 

سیستم های خنک کننده همچنین حاوی تعداد متنوعی از سطوحی میباشند که غیر قابل دسترس هستند و نیازمند درزگیری اند .مانند دیواره پیستون و فیلتر .روغن کمپرسور سطوح مورد نظر را درزگیری می نماید و مانع عبور گازهای خنک کننده می شود .

 

عوامل دیگری که توسط روغن خنک کننده انجام می پذیرد عبارتند از کنترل کف و کاهش صداهای بوجود آمده از حرکت قطعات کمپرسور .

 

انتظار می رود که حضور روغن صنعتی کمپرسور در سیستم باعث ارتقاء کیفیت انتقال حرارت سیستم گردد که باعث ارتقاء کلی سیستم میشود .

 

 

آزمایش خستگی در تست مخرب

 

 توسط این آزمایش استحکام خستگی یک فلز تعیین میگردد و نمونه تحت بارگذاری متناوب قرار می گیرد و آزمایش تحت تنش های مختلف انجام می شود.

 

تا نهایتا حداکثر تنشی که در مقادیر کمتر ازآن فلز عمر خستگی نامحدود دارد مشخص گردد. 

 

 در این روش آماده سازی سطح نمونه به دلیل جوانه زنی ترک خستگی از سطح نمونه، بسیار مهم است.

 

نحوه بارگذاری در این آزمایش در تست های غیر مخرب ممکن است به صورت خمش مسطح ، خمش دورانی، پیچشی، کشش محوری، فشار محوری یا ترکیبی از این نیروها باشد.

 

 

آزمایشات مخرب جهت تعیین خواص شیمیایی:

 

 

 سه روش متداول برای تعیین ترکیب فلز پایه یا فلز جوش  عبارتند از:

 

 الف)طیف سنجی

 ب) احتراق

ج)آنالیز شیمیایی تر   

 

 

آزمایش خوردگی را نیز می توان در گروه آزمایش های شیمیایی تقسیم بندی نمود.

 

 

آزمایش متالوگرافی:

 

 

این آزمایش شامل نمونه برداری از یک فلز و پولیش کردن آن تا درجات بالا می باشد سپس با چشم غیر مسلح یا بزرگنمایی آن را مورد بررسی قرار می دهند.این آزمایش به دو گروه ماکرو ومیکرو تقسیم بندی می شوند.

 

این دو گروه از دیدگاه مقدار بزرگنمایی دارند.

آزمایشات ماکرو اغلب با بزرگنمایی های 10 برابر یا کمتر سروکار دارد در حالی که آزمایشات میکرو بزرگنمایی 100 یا بیشتر دارد.

 

خصوصیات متفاوتی از فلز در آزمایش ماکرو قابل دستیابی است. در یک نمونه ماکرو تهیه شده از مقطع جوش می توان خصوصیاتی از قبیل عمق ذوب، عمق نفوذ، گلویی موثر، سلامت جوش، شکل هندسی جوش و تعداد پاس ها را  در تست های غیر مخرب و مخرب مورد ارزیابی قرار داد .

 

نمونه های میکرو نیز جهت تعیین خصوصیات مختلف فلز از جمله ریز ساختارهای اصلی، درصد ناخالصی ها، درصد عیوب میکروسکوپی و طبیعت ترک مورد استفاده قرار می گیرند

 

محل نصب دیزل ژنراتور

 

پارامتر مکان دیزل ژنراتور اولین و مهمترین اقدام در نصب دیزل ژنراتور است.

 

فضای باز یا فضای بسته

وجود سیستم تهویه

قابلیت دسترسی آسان با فرض بر نکات ایمنی و امنیتی ،

امکان سنجی از لحاظ نگهداری دیزل ژنراتور به صورت دایم یا موقت در مکان نصب،

 

 

 

پارامتر های انتخاب صحیح در نصب دیزل ژنراتور در مکان مورد نظر می باشد. شما می توانید با رعایت این موارد بیشترین میزان امنیت و ایمنی را برای خود حاصل نمایید.

 

دسترسی ساده و ایمن

 

در حالت کلی، نحوه دسترسی به دیزل ژنراتور جهت تعمیر ونگهداری ، دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. همواره سعی شود دسترسی به دیزل ژنراتور را بسیار راحت و ایمن و همچنین با امنیت بالا طراحی کنید به این دلیل که در صورت وجود موارد اضطراری ،به راحتی به دیزل ژنراتور دسترسی داشته باشید و موارد ایمنی و امنیت نیز،جزء لاینفک این موضوع محسوب می شود.

 

کاهش صدای حاصل از دیزل ژنراتور

 

کارکردن یک دیزل ژنراتور همواره با آلودگی صوتی همراه می شود از این رو ، وجود یک کاناپای (کاور دیزل ژنراتور ) برای کاهش صدای حاصل از دیزل ژنراتور بسیار مناسب می باشد.

 

 تهویه

 

 کنترل سیستم تهویه،یکی از مهم ترین مسائل مربوط به نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور می باشد . سیستم تهویه از دو نظر حائز اهمیت است :

 

۱٫ خروج گازی های سمی که در حین کار کردن دیزل ژنراتور خارج می شود.

 

۲٫ بهینه سازی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور کاهش دما موتور دیزل ژنراتور که باعث افزایش طول عمر دیزل ژنراتور می شود.

 

اقلام تهویه کمکی عمدتا شامل فن خنک کننده رادیاتور، لوله های اگزوز ، هوا را به خارج هدایت نموده و موتور ژنراتور خنک می گردد.

 

مخزن سوخت

 

سوخت گازوئیل به عنوان “سوخت نسبتا خطرناک” نامیده می شود و ذخیره سازی و توزیع آن نیازمند رعایت برخی قوانین و نکات ایمنی می باشد. مهمترین دلایل آتش سوزی در دیزل ژنراتور ها، رعایت نکردن نحوه پر کردن تانک دیزل ژنراتور می باشد. همواره سطح شیب تانک دیزل ژنراتور را قبل از پر کردن و همچنین هنگام استفاده از آن، کنترل نمایید.

 

آزمایش ضربه در تست مخرب

 

در انواع تست های ضربه از نمونه مخصوصی که یک شیار روی سطح آن ماشین کاری شده است استفاده می شود و نیرو به صورت ناگهانی وارد می شود.

 

با ید به خاطر داشت که دمای قطعه تاثیر به سزایی در آزمایش و تست های غیر مخرب دارد بنابراین آزمایش در یک دمای معین انجام می شود.

 

اگر چه آزمایشات ضربه متنوعی وجود دارد ولی معمول ترین آنها تست چارپی میباشد.قطعه استانداردی که در این آزمایش استفاده می شود

 

 شمشی با 55میلیمتر طول و سطح مقطعی به ابعاد 10*10 میلیمتر می باشد روی یکی از سطوح بلند شیاری با عمق 2 میلیمتر با دقت ماشین کاری می شود به طوریکه در قسمت انتهایی شیار قوسی به شعاع 0.25 میلیمتر وجود دارد.

 

در این آزمایش در تست مخرب و همچنین در تست های غیر مخرب  مقدار انرژی لازم برای شکست اندازه گیری می شود هم چنین می توان با انجام آزمایش در دماهای مختلف دمای تبدیل شکست ترد به نرم را به دست آورد.

 

 

سرویس و نگهداری کویلها

 

کویلهای سرمایی و گرمایی از لوله ساده یا پره دار مانند هود صنعتی ساخته می شوند و در دو مورد کویلها محتاج نگهداری بوده و باید بدون منفذ و تمیز باشد.

در صورتی که برای سرمایش مستقیم درون کویلهای مبرد جریان داشته باشد، باید تمام اتصالات و لوله ها و خم ها از نظر نداشتن نشت در هر فصل مورد بازرسی قرار گیرد .

کویلهایی که در آنها آب جریان دارد لازم است به طور منظم هر چند وقت مورد بازبینی قرار گیرد که نشتی نداشته باشند.

 

باید از یخ زدن آب درون کویل در فصل سرد جلوگیری کرد.

عمل حفاظتی مثبتی که در مورد کویلهای آب در معرض جریان هوا می توان انجام داد تخلیه کامل آب از داخل کویلها یا استفاده از محلول ضد یخ است.

وابستگی به پیش گرمایش برای افزایش دمای جریان هوا به بالاتر از نقطه انجماد اطمینان بخش نیست.

عوامل زیادی موجب دشواری تخلیه آب درون کویلها می شود کویلها با قطرهای قطور بازدهی بالایی ندارند و لوله ها با قطرهای کوچک نیز در صورتی که تراز باشند تخلیه کامل نمی شوند.

کویلها را نمی توان طوری طراحی کرد که تمامی لوله هایشان به سمت نقطه معین شیب داشته باشند.

 

آب را با دمیدن هوای کافی می توان از داخل کویل خارج کرد ۱۵۰Cfm در فشار ۰.۵ اتمسفر آب را به نحو رضایت بخشی از ۳ کویل به طول ۱۰ فوت تخلیه می کند.

 البته در صورتی که قطر دهانه اتصال دمنده هوا به همان اندازه لوله رساننده آب به کویلها بوده و دمش هوا حداقل نیم ساعت ادامه داشته باشد.

 

ضد یخ مناسب که طبق دستورالعمل کارخانه سازنده به آب اضافه می شود را می توان پس از تخلیه کویل در ظرف مخصوصی با رعایت اصول ایمنی برای کویل دیگر یا فصل سرد دیگر ذخیره کرد.

این کار را می توان تا وقتی که ضد یخ بیش از حد رقیق نشده باشد ادامه داد. معمولا برای این مورد از اتیلن گلایکول به عنوان ضد یخ استفاده می کنند.

 

روشهای تمیز کردن کویلها برحسب شرایط و نیاز متفاوتند. سطح کویلهایی که در معرض جریان هوا قرار دارند اغلب باید با استفاده از جاروی برقی از سمت ورودی کویلها تمیز شوند.

برنامه تمیز کاری آن ممکن است توسط هر یک از ساکنین ساختمان تنظیم شود مثلا هفته ای ۱ مرتبه.

 

در بعضی موارد کویلهای shahrokhi  چند ردیفه را نمی توان با برس زدن یا مکش یا دهش هوا تمیز کرد و باید از تمیز کننده های شیمیایی استفاده کرد.

 

در خیلی جاها سطوح کویلهایی که آب روی آنها بخار می شود با لایه هایی از مواد شیمیایی موجود درآب پوشیده می شود.

کندن این رسوبات بسیار دشوار است و فقط با بیرون کویل و استفاده از یک ماده شیمیایی مناسب امکان پذیر است .

نیز جداره داخلی کویلهایی که در معرض مبرد قرار دارد مگر در شرایط خاص نیازی به تمیز کردن ندارد