هود آشپزخانه چیست؟

 

 

برخی از افراد گمان می‌کنند کار هود آشپزخانه صنعتی  که به طور معمول بالای اجاق گاز نصب می‌شوند.

 

 تنها کشیدن بوی غذا و بوهای نامطبوع از فضای آشپزخانه است، حتی گروهی گمان می‌کنند هواکش هود فضایی جدا از سیستم هواکش منزل است، در حالی که این‌طور نیست و گاهی کارکرد نامناسب هود تاثیر سویی بر کیفیت هوای داخل خانه می‌گذارد و حتی کارکرد دیگر دستگاه‌های تهویه منزل را مختل می‌کند.

 

هود در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارد.

 

 مهم‌ترین کار آن کشیدن بو، دود و بخاری است که در هنگام آشپزی بلند می‌شود.

 

 به عبارت دیگر،   هود صنعتی با این کار، گاز، رطوبت و چربی معلق در هوا را به بیرون از منزل می‌کشد و میزان رطوبت را در حد مناسبی ثابت نگاه می‌دارد.

 

در عین حال، چربی و رطوبت روی سقف و دیوارها نمی‌نشیند و آشپزخانه برای مدت زمان بیشتری تمیز می‌ماند.

 

در صورتی که هود یا دستگاه هواکش در آشپزخانه نصب نباشد، بالا رفتن رطوبت شرایط را برای رشد میکروب‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها فراهم کرده و سلامت اعضای خانواده را به خطر می‌اندازد.

 

 

 

 

روش پاک کردن هود

 

تمیز نگه داشتن آشپزخانه و وسایل آن به دلایل بهداشتی اهمیت زیادی دارد زیرا بیماری های زیادی از طریق وسایل موجود در آشپزخانه به فرد منتقل می شود.

 

یکی از این وسایل که بوی دود، رطوبت و چربی اضافه را هنگام پخت غذا جذب می کند، هود روی گاز است.

 

هود آلودگی موجود در هوا را به سمت خود می‌کشد، به همین خاطر داخل هود فضای مناسبی برای رشد کپک‌ها و باکتری‌ها است.

 

حداقل ماهی یک بار، به ویژه اگر از گریل استفاده می‌کنید، هود را تمیز کنید.

 

برای این که هود آشپزخانه درست کار کند، باید از داخل و خارج تمیز شود.

 

 

* ابتدا  هود آشپزخانه صنعتی   را خاموش کنید.با مواد شوینده خارج و داخل هود را تمیز کنید.

 

* مراقب باشید به لامپ و پریز برق هود آسیبی وارد نشود.

 

 سپس با آب ولرم و صابون هود را بشویید.

 

پنجره فلزی را که چربی به خود می گیرد در آب ولرم حاوی مواد از بین برنده چربی خیس کنید تا چربی ها پاک شود یا این که با کمک برس هر 2 طرف  آن را بشویید و قبل از اتصال مجدد کاملا خشک کنید.

 

همچنین ،یک دستمال آغشته به نفت هم به سادگی می‌تواند هرگونه رد چربی را از بین ببرد.

 

* فیلترهای فعال زغالی که قابل شست و شو نیست باید عوض شود.

 

زغال با کثیف شدن اثر خود را از دست می دهد.

 

 بنابراین هر سال و اگر زیاد پخت و پز می کنید، هر چند ماه این فیلترها را تعویض کنید.

 فیلترهای متالیک را می‌توانید به آسانی در ماشین ظرف‌شویی بشویید.

 

* برای تمیز کردن هودهایی از جنس فلزهای اکسید نشدنی هم می‌توانید از موم عسل استفاده کنید.

 

* کثیفی را که روی پره های فن جمع شده است، با مواد شوینده تمیز کنید

 

روغن توربین چیست؟

 

روغن توربین یک روانکار از دسته روغن های گردشی است که باید دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ویژه ای برای انجام وظایف مورد نظر در توربین باشد.

 

این وظایف عبارتند از:

 

1- روانکاری یاتاقان ها، چرخ دنده ها و کوپلینگ ها.

2- انتقال حرارت و خنک کاری در یاتاقان ها.

3- عملکرد مناسب هیدرولیکی.

4- محافظت از زنگ زدگی و سایش.

 

برای انجام این وظایف در توربین ، روغن توربین باید دارای خواص فیزیکی و شیمیایی ویژه ای باشد تا بتواند برای مدت طولانی در شرایط مناسب در توربین کار کند.

 

 این خصوصیات عبارتند از:

1- جلوگیری از اکسیداسیون.

2- جلوگیری از خوردگی و سایش.

3- جداپذیری از آب و هوا.

4- جلوگیری از کف کردن.

 

برای تامین این خصوصیات سازندگان روغن با استفاده از روغن پایه مناسب و مواد افزودنی ویژه روغن توربین را تولید می کنند.

در ترکیب روغن توربین ، حداکثر 3% از مواد افزودنی استفاده می شود، این امر نشان می دهد که تامین بخش عمده ای از خصوصیات این روغن بر عهده روغن پایه است و مواد افزودنی تقویت کننده خصوصیات روغن پایه هستند.

 به همین منظور سازندگان روغن صنعتی  برای انتخاب روغن پایه مورد استفاده در روغن توربین دقت زیادی به عمل می آورند.

 

Rotary die cutter

 

یکی از آپشن هایی که ممکن است در چاپ فلکسو موجود باشد روتاری دایکات می باشد که کار زدن سوراخ هایی نظیر جای دستگیره در کارتن سازی  و سوراخهای تهویه هوای کارتن را معمولا پانچ می نماید

 

در روی روتاری دایکات قالب دایکاتی نصب شده و حتی این امکان را مهیا می سازد که یک کارتن کاملا دایکاتی را نیز انجام دهد.

روتاری دایکات موجود در چاپهای فلکسو همانند سیلندر کلیشه در یونیتهای رنگ حرکت 360 درجه به سمت جلو وعقب را دارد تا هماهنگ و منطبق بر چاپها ی حک شده بر روی شیت شود و نیز یک کورس حدود 15 یا 10 سانتی متری را نیز در عرض ماشین سیلندر قالب آن می تواند جابجا شود .

 

در زیر سیلندر قالب در روتاری دایکات فلکسو ها یک سیلندر دیگر وجود داردکه دارای پوششی از پلی ارتان می باشد تا فشار تیغه ها و کریزهای موجود در قالب را به کارتن هدایت نماید .

در بعضی از چاپهای فلکسو و حتی روتاری دایکات های مجزا این سیلندر (سیلندر پلی ارتان ) ضمن حرکت هماهنگ با ماشین حرکت عرضی را بصورت اتوماتیک انجام می دهد تا تمام سطح پلی ارتان آن بصورت یکنواخت مستهلک شود .و کیفیت محصول دایکات شده نیز خوب باشد.

 

بسیاری از موارد و اشکالات دایکات مربوط به قالب آن می باشد و در صورت استاندارد بودن قالبها اصولا نمی بایستی مشکلات زیادی داشته باشیم  یکی از موارد قالبها داشتن سوسه بر روی قالبهای بزرگ می باشد  تا شیت عبور کرده از روتاری دایکات از هم جدا نشود  ومسیر خود را راحت تر طی نماید .

فاصله درست سوسه ها ار هم حدود 7cm   می باشد بصورتی که هر 7 سانتی متر به 7 سانتی متر یک پله کوچک در حد 1 میلی متر تیغه پایین تر باشد تا در آن نقطه به اندازه همان 1 میلی متر کارتن بهم پیوسته باشد و از هم جدا نشود تا ادامه مسیر را راحتتر بپیماید

 

ممکن است در بعضی از نقاط دایکات به خوبی انجام نشود که می توانیم با زدن چسب کاغذی در آن نقاط فشار تیغه ها را در آن نقطه زیاد کنیم تا هماهنگ با نقاط دیگر کارتن را دایکات نماید.

 

البته انجام این کار در صورتی است که با اضافه کردن فشار کلی قالب به کارتن تمام نقاط خوب دایکات شده فقط در نقاط معیوب مشکل داشته باشیم.

 

شاید بد بودن کیفیت  برشها و کریزها مربوط به سیلندر فشار که دارای رو کشی از پلی ارتان می باشد بستگی داشته باشد  که اگر این مورد بسیار مشهود و درد سر ساز باشد می بایستی رو کش آن قسمت تعویض گردد.

همچنین فشار اضافی و بی مورد قالب به سیلندر روکش دار می تواند باعث فرسوده شدن سریعتر آن رو کشها شود و نیز فشار زیاد می تواند کریزهای کارتن را نیز بسیار شکننده و ضعیف نماید.

 

پس در یونیت روتاری دایکات اندازه ضخامت ها و میزان فشار لازم برای داشتن محصول سالم و حفظ سلامت یونیت بسیار اهمیت دارد.

در صنعت کارتن سازی و در زمان تنظیم فشار دایکات می بایستی از فشار کم شروع کنیم و تا اندازه ای فشار را زیاد نمائیم در محصول بدست آمده هم از نظر کریزها (خط تا) و هم از نظر برش تیغه هاخوب باشد و وارد نمودن فشار اضافی جز بوجود آمدن نواقص فنی در ماشین و در کار فایده دیگری نخواهد داشت .

 

گاهی ممکن است که روتاری دایکات موجود در چاپ فلکسو مورد نیاز برای سفارشها یی نباشد و سفارش مورد نظر از نظر سایز نیز بسیار کوچک باشد در حدی که بعد از عبور از کشنده اخرین یونیت چاپ و روتاری دایکات تا گرفتن کشنده موجود در اسلیتر شیت آزاد شده و هماهنگ با سرعت خطی دستگاه حرکت ننماید.

در این حالت چاپها در جای درست خود حک شده اند ولی چاکهای کارتن جابجا می خورند.

که با مشاهده این حالت می بایستی ماشین را متوقف نمود و قالب های راهنما را روی روتاری دایکات نصب نمائیم تا شیت پس از جدا شدن از آخرین یونیت چاپ توسط قالب راهنما قفل شده و هماهنگ با سرعت دستگاه حرکت نماید.

 

 

لیفتراک چیست؟

  

لیفتراک ماشینی مدرن است که در اشکال مختلف و برای بالابری، جابجایی و انبار کردن انواع مختلفی از بار استفاده می شوند.

 نوع عمل در لیفتراک براساس قاعده دو وزنه بالانس شده روی یک محور است که کاملا روبه روی یکدیگر و در جهت مخالف قرار دارند و در حقیقت، همان اصل حاکم بر عمل الاکلنگ در لیفتراک صادق است.

یعنی با داشتن یک نقطه تکیه گاه که در لیفتراک همان چرخ های جلویی اند، بار قرار داده شده روی شاخک ها توسط وزن لیفتراک بالانس می شوند و بدین ترتیب بار پس از برقراری تعادل به کمک نیروی متحرکه موتور لیفتراک جابه جا می شود.

 اگر لیفتراک دستی کاملا در وضعیت مناسب قرار گیرند، دستگاه تعادل داشته و از پایداری بالایی برخوردار است اما اگر به هر دلیلی پایداری از بین برود هر لحظه احتمال واژگونی آن وجود دارد.

اکثر کارخانجاتی که لیفتراک ها را تولید می کنند تلاش کرده اند تا بر پایداری آن ها افزوده تا سطح ایمنی بالاتر رود.

 

یک لیفتراک معمولی از اجزای لیفتراک زیر تشکیل شده است:

 

اجزای لیفتراک

فروش لیفتراک

 

 

اجزای تشکیل دهنده لیفتراک

 

    بدنه لیفتراک: این قسمت اساس دستگاه است که از دکل، محور، چرخ، وزنه ی تعادل، حفاظ بالایی و منبع انرژی تشکیل شده است.

این قسمت ممکن است دارای  مخزن سوخت و مایع هیدرولیک  که در هنگام مونتاژ دستگاه به آنها اضافه می شود.

    وزنه ی تعادل:  این بخش وزنه ای(حجم) است که در پشت قاب لیفتراک قرار گرفته است.  هدف از قرار دادن این وسیله، به تعادل درآوردن لیفتراک در هنگام بالا بردن اجسام است. 

در لیفتراک های برقی باتری های سربی اسیدی به عنوان وزنه ی تعادل نیز انجام وظیفه می کنند.

    اتاقک: قسمتی است که شامل یک صندلی برای اپراتور لیفتراک می باشد که شامل: پدالهای کنترل، فرمان، اهرم و داشبورد  است که امکان خوانش را برای اپراتور فراهم می آورد.

    حفاظ بالایی: یک سقف فلزی است که توسط میله هایی در هر زاویه حمایت می شود و برای محافظت از اپراتور در مقابل افتادن چیزی  تعبیه شده است.

 در برخی لیفتراک ها حفاظ بالایی (گارد) در هنگام مونتاژ لیفتراک تعبیه می شود.

    منبع انرژی: این قسمت ممکن است یک موتور احتراق داخلی باشد که توسط گاز LP ،  CNG، سوخت گازوئیلی یا دیزلی کار می کند.

 انرژی موتورهای لیفتراک توسط باتری و یا سوخت سلولی حمایت می شوند. موتور الکتریکی در لیفتراک های نوع DC  و AC  استفاده می شود.

    سیلندرهایی برای خم کردن : سیلندر هیدرولیکی در بدنه و دکل لیفتراک نصب شده اند. سیلندرهایی برای خم کردن در قسمت دکل های جلویی و عقبی برای کمک به موتور در حین بالا بردن اجسام نصب شده است.

    دکل: یک قطعه ی عمودی است که وظیفه ی بالا و پائین آوردن اجسام را انجام می دهند که از یک ریل به هم پیوسته تشکیل شده است که پایداری جانبی را فراهم می کند. این ریلهای به هم پیوسته ممکن است دارای رولر و یا بوشینگ باشند.

 دکل به صورت هیدرولیکی کار می کند و مستقیما توسط یک یا چند سیلندر هیدرولیک حرکت می کند.  این قطعه ممکن است به بدنه ی اصلی و یا محور جلو نصب شده باشد. 

انواع مختلف کانتینرهای دکل به لیفتراک اجازه می دهد بدون افزایش وزن کمی بالا رود. این برای زمانی که بخواهیم پالت هایی را جابه جا کنیم مفید است.

 

    گارد: این قسمت یک بخش ضمیمه شده برای شاخک ها می باشد و یا ضمیمه ی فایلهای دیگر می باشد. این بر روی لیفتراک نصب شده است و و ریلهای دکلها را به وسیله ی زنجیرها و یا اتصال مستقیم به سیلندرهای هیدرولیک حرکت می دهد.

مانند دکلها  گارد نیز ممکن است دارای رولر و یا بوشینگ برای حرکت به سمت دکل ریلهای به هم پیوسته باشد.

 

    الحاقی:  این قسمت دارای مکانیزمی است که به گارد وصل شده است و به طور موقت و یا دائم برای حفظ تعادل بار مناسب می باشد.

 

 برخی از این الحاقی ها در جک پالت شامل سایدشفت، فایل پیوست اسلیپ شیفت ،  گیره های حمل مقوا، گیره های چند منظوره، روتاتورها و … می باشد.

 

    چرخ:  برای فضاهای بسته مانند انبار از تایر سولید و برای فضاهای باز از تایر پنوماتیک استفاده می شود

 

واحدهای تبدیل و تکمیل در صنعت کارتن سازی

 

واحد های تبدیل ورق  کارتن به جعبه های کارتن سازی می تواند شامل ماشین آلات مختلفی باشد که هر کدام از آنها کار خاصی را انجام می دهند که می توانند بسیار ساده و ارزان قیمت باشند یا اینکه بسیار پیشرفته با کارای بیشتر و کیفیت بالا تر و بسیار بسیار گرانقیمت تر که به هیچ عنوان قابل قیاس با یکدیگر نمی باشد .

 

این ماشین آلات در واحد تبدیل شامل :

 

1- flexo  printer  با استکر  یا  بدون استکر

2-flexo  printer  به همراه folder gluer

3- چاپ لتر پرس با استکر  یا بدون استکر

4- چاپ لتر پرس به همراه folder gluer

5-  pre feeder

6- رولیک کانوایر ها

7- دایکات  ها :

          -  بصورت rotary  die  cutter  (گردان )

          - دایکات پینک پنکی  roller  press  die  cutter) )

          -  دایکات  فکی

          - دایکات  تخت های پیشرفته

          که ممکن است دارای  break  هم باشد .

8- Laminator  :

          -  اتوماتیک  

          -  ساده  ودستی 

9- خط و برش scorer  slitter

10- اره چوب بری

11- لب چسب وتا کن folder  gluer

12- sheet  cutter

13- انواع بسته بندی ها :

           - بسته بندی های  دستی  و ساده صنعت کارتن سازی

           - بسته بندی های دروازه ای

           - بسته بندی های تمام اتو ماتیک

14- منگنه 

15- ماشین چاک دستی